קנדידה – מכה שאינה כתובה בתורה

 

קנדידה היא פטריה שחיה במעיים של כולנו.  כשמופר האיזון בגוף היא מרימה את ראשה המכוער, ועלולה לתקוף את גופנו. חוסר איזון לדוגמה: לחץ; חולשה (עקב חוסר שינה, למשל); טיפול באנטיביוטיקה, סטרואידים או גלולות נגד הריון; ליקויי בלוטת התריס; סוכרת; חשיפה ממושכת לעובש (כמו עקב נזילה בבית, או פילטר מזגן מעופש).

לזיהומי קנדידה קוראים גם Candidiasis או Candidosis ועוד שמות עם סיומת  is. אחד היעדים המועדפים עליה בקרב נשים הוא הנרתיק. הפטריה גורמת גרד, צריבה, הפרשה לבנה ובמקרים חמורים נפיחות עד כדי קושי ללכת או להירדם מרוב כאב. מעבר לבעיה המקומית קנדידה משפיעה על כל הגוף: כאבי בטן, חולשה ועייפות, בעיות נשימה, פגיעה בתפקודי הכבד, פיזור הדעת (כלומר הפרעת קשב וריכוז או ערפול מחשבתי), שיכחה,  כאבי ראש, דיכאון, עצירות או שילשול, בטן נפוחה, מעי רגיז ועוד.

מנין השפעתה הגדולה של קנדידה בנרתיק על כל הגוף? ובכן, המקור שלה הוא מערכת העיכול. הקנדידה שולחת קורים דמויי שורשים לאורך דפנות המעי. בגללם  חודרים הישר לזרם הדם חלקיקי מזון בלתי מעוכלים (ועל כן רעילים לנו), חיידקים, שמרים, רעלים. כל נסיון לחסלה בצורה מקומית לא יועיל. בעיני, הגוף צריך אותה, כי יש לו בעיה שאינו מצליח לפתור. רק כשתיפתר הבעיה מהשורש הקנדידה תיעלם. ברמה הגופנית, עודף סוכר בדם, למשל, יכול לזמן לגופנו קנדידה. ככלל, אכילה מרובה של ממתקים, פחמימות ריקות, אלכוהול, שמרים ותוצריהם (בירה, תמצית שמרים וכד') וסוכרים בהחלט יכולה לגרום להתפרצות קנדידה.

מהתרשמות שלי, כל התרופות האלטרנטיביות המיוצרות מצמחים כמו: שמן אורגנו, קולורקס, חומצה קפרילית ושום חי, יעילות בחלק מהמקרים, וגם אז רק לטווח הקצר או להקלה בסימפטומים. המחלה לא תרפה עד שהאדם יתקן בנפשו מה שגרם למחלה.

כיום גם הרפואה הקונבנציונלית טוענת, שיתכן שזיהום פטרייתי עלול לסייע בהתפתחות של  סרטן. לדעתי, מקרים חוזרים של מחלה כלשהי באותו איבר עלולים בסופו של דבר להוביל לסרטן באותו מקום. מכאן החשיבות לטפל בשורש הבעיה ולא רק בתסמינים שלה.

תאור מקרה

שמרית היא רווקה בת 30 מירושלים. סטודנטית לתואר שני, עובדת כדיילת וגרה עם בן זוג. שמרית בחורה נאה וצעירה, אבל נראתה שמוטת כתפיים כמו מובסת, עם מבט כבוי, ופנים מקומטות יחסית לגילה הצעיר. היא הגיעה אלי עם תלונות על קנדידה חוזרת בנרתיק, כאבי בטן, גרד נוראי באוזניים, תשוקה בלתי נשלטת לממתקים, עייפות כרונית וחולשה בגוף. "אני לא בדיכאון אבל עצוב לי נורא, והמלחמה בקנדידה ממש מייאשת אותי. ניסיתי הכל וכלום לא הועיל". שמרית טופלה בכמה סבבים של תרופות שאמורות להרוג את הפטריה, אבל הקנדידה ממש לא התרשמה מהם,  כי כל התקף היה חמור מקודמו.

לשאלתי האם היו דקירות בלילה בפי הטבעת ענתה שמרית שהיו קצת דקירות והיא לא הבינה מה הן. כמו שתארתי לעצמי קנדידה תמיד באה שלובת זרועות עם תולעים. למה? ככה זה גם בטבע – היכן שיש פטריות יש כמעט תמיד גם תולעים.

 טיפול

שמרית  סובלת משלוש בעיות עיקריות: קנדידה בנרתיק ובמערכת העיכול, תולעים במערכת העיכול, ונזק לכבד כתוצאה מהקנדידה, מהתולעים וגם מתרופות נגד הפטריה בהן טופלה לתקופות ממושכות. על התרופות היתה אזהרה שיש לבדוק תפקודי כבד בעת שימוש ממושך, אולם אף רופא מטפל לא שלח אותה לבדיקה כזאת.

ברמה הנפשית יתכנו כמה סיבות לקנדידה. אחת מהן היא כעס על בן הזוג. ואולם, במקרה של שמרית הפטריה נבעה מדימוי עצמי נמוך. שמרית נפלה לבור הענק הזה שאין לו סוף, והתקשתה לצאת ממנו. הכל החל כשאחד המרצים נתן לה ציון נמוך על עבודה שהשקיעה בה מאמצים רבים. מכאן קצרה היתה הדרך למחשבות כמו: "מה אני שווה באמת?", "אולי אני לא כל כך חכמה ומוצלחת כמו שחשבתי?", "איזה אפס אני".

בנוסף, בתקופה האחרונה התזונה של שמרית היתה גרועה והתבססה על לחמניות עם ממרח שוקולד ועל מזון מהיר. נוצר מעגל קסמים בו צריכה מרובה של ממתקים מחזקת מאד את הפטריה, וברגע שהקנדידה מרימה את ראשה המכוער, התשוקה לממתקים גוברת עוד יותר.

שמרית טופלה בביו-אנרגיה  וקיבלה תפריט מיוחד לשבועיים  הקרובים, הכולל אורז מלא, ירקות חיים ומבושלים, הרבה שום חי בתוך סלט, אבוקדו, טחינה, ביצים ודגים. אין בתפריט: סוכרים מכל הסוגים, חיטה, חלב פרה, אלכוהול ובירה כולל בירה שחורה, מזון מטוגן, פריכיות אורז, בוטנים, נקניקים, כל מזון שהוא מעושן או מיושן, חומץ, וכמובן, עליה להמנע כל חייה משמרים ומפטריות!

"אבל למה אסור עוגות שמרים?" התפלאה שמרית. הסברתי לה באריכות: "זה שהוריך קראו לך שמרית לא אומר שמותר לך שמרים. השמרים והפטריות הם בני דודים של הקנדידה שכל כך אוהבת את גופך – כשהם נכנסים לגוף הם מחזקים אותה. האנטיביוטיקה (רעלן של עובש) – גם זו הסינתטית – מהווה סוכריות ודלק לקנדידה".

בנוסף עליה ליטול כמוסות של חיידקים פרוביוטיים, ולאכול מזונות שתומכים בכבד כמו אבוקדו וזרעי שומר. אסרתי עליה שימוש בתחתוניות בצורה יומיומית לאורך כל החודש, ושימוש בטמפונים (מותר בתחבושות היגייניות). במקלחת מותר להשתמש רק בסבון טבעי על בסיס שמן זית (הכי כדאי) או בסבון בעל חומציות שמותאמת לגוף האשה.

שמרית קיבלה כלים לשיפור הדימוי העצמי. הסברתי לה שבפרשת "כי תצא" יש איסור להלין את נבלת התלוי על העץ ויש לקבור אותה עד הערב. התלוי נברא בצלם אלוקים לכן אסור לבזותו. באותה מידה, באומרה על עצמה דברים לא טובים היא מבזה את צלם אלוקים שבה, מפחיתה מערכו. אולי היא אפילו באה, חלילה, בטענות לבורא על כך שברא אותה עם תקלות. זה תהליך מסוכן מאד שהנשמה נרתעת ממנו. לכן שמרית סובלת מזיהומי קנדידה חוזרים בנרתיק. הפטריה הטפילית נמשכת למי שלא מעריך את עצמו. זה משקף לה כמה מגעיל לא לחבב/להעריך את עצמך כאדם וכאשה. הסברתי לשמרית שוב ושוב את החומרה שבדימוי עצמי נמוך, והדגשתי כמה שהיא "בחורה שלא חסר לה כלום". תמיד יש מקום לביקורת ולשיפור, אבל אין מקום ללשון הרע על עצמך כמו "איזה אדיוט הייתי" וכד'. מבחינת היהדות זה הלשון הרע הכי חמור.  נכון, זה קצת קשה, אבל על האדם לכבד את צלם אלוקים שבו, ממש כשם שהוא מצווה לכבד את כלל הבריות.

כמה ימים לאחר הטיפול היה גופה של שמרית נקי מקנדידה. בטיפול השני ניכר שינוי מרחיק לכת במראה פניה- פניה קרנו, הקמטים שהיו בפניה נעלמו כמעט כליל, היתה לה שמחה אמיתית בלב, וזה השתקף מעיניה ומחיוכה.

הכותבת היא סיגי גולן-נחמני

הכל קשור   

ריפוי  גוף-נפש

ריבלין 11 נתניה

טלפון:     077-9343474

[email protected]

בקרו באתר: https://www.sigi.co.il

צילום תמונה: תמיר ישעיהו

כתיבת תגובה

אנחנו לא נשתף את כתובת המייל שלך עם אחרים. שדות חובה מסומנים *

שלח

 

טור גוף-נפש

למה ילדי מסרב לאכול?

ילד סרבן אכילה שמוכן לאכול רק ממתקים או חטיפים ונמנע ממזון מזין ובריא כמו פירות וירקות הוא תמרור אזהרה או דגל שחור להורים, מעבר לצער הנגרם

קראו עוד »
טור גוף-נפש

כיבים (אפתות) בפה

כיב (Aphtha) הוא פצע לבן כואב מאד בחלל הפה, שמקשה על אכילה, שתיה ודיבור. לרוב קוטרו עד 1 ס"מ, והוא נעלם 10-7  ימים מיום הופעתו.

קראו עוד »
טור גוף-נפש

פטרת כף הרגל

פטרת כף הרגל היא מטרד לא נעים, הגורם לגרד ולריח רע, ולעיתים לשלפוחיות ולסדקים בעור. מבין כל סוגי פטרת העור, הפטרת שבין אצבעות כפות הרגליים

קראו עוד »