איך להגדיל את האור בעולם

להגיד בוקר טוב למנקה הרחובות. להציע לו לשתות משהו (בקבוק מים זה מצוין). לתת לו בננה או ענבים או שקית עם שקדים (או שלושתם ביחד).

אפשר גם לקחת חלק מהפירות שקניתם בשוק ולתת למנקה שמרוקן פחים או מטאטא באמצע השוק. לאחל לו יום נעים.

לצאת למרפסת ולהודות בקול רם לבחור שמפנה את פח האשפה שלנו – "תודה רבה!".

ללטף חתול  שמחפש תשומת לב. לזכור לשים לו אוכל מדי פעם וגם קערת מים במיוחד בימים לא גשומים.

לעזור לזקנה לסחוב סלים מהשוק.

לעשות עודף למוכרים בשוק ובחנויות. מחזיקה לשם כך בארנקי שטרות של 20 ומטבעות של 10 ש"ח.

לתת טרמפ לאנשים זרים אפילו בקצה הארץ (מזל שבאוגוסט עצרתי לזוג המבוגר והמזיע בכפר מרר- הם בדיוק חיפשו מישהו שבשמש הקופחת יקצר להם דרך בעליה הקשה לקופ"ח).

לאמץ 2 – 3 משפחות (או יותר), לבשל להן בכל שבת או חג ולקנות להם מזון בעת צרה, או פשוט יותר רק לתת להן כסף. לזכור להזמין אותן לכל האירועים המשפחתיים בלי שיביאו מתנה (תתחננו ותסבירו שזה מאד עקרוני וחשוב לכם במיוחד בחתונה).

לארוז בשקיות את המצרכים לזו שלפנייך בסופר או לפחות לשלוף ולפתוח עבורה שקיות.

לתת לאדם שמחכה עם בקבוק מים בלבד או שני מוצרים בסופר לעבור בקופה לפנינו.

לחייך לקופאית בכל מקום ולאחל לה חג שמח עם שמה המופיע על התג: "חנוכה שמח, סבטלנה".

לחייך לאדם שנראה עייף או עצוב ולהתאמץ לתת לו מחמאה: "המוצרים בחנות שלך מאד מיוחדים ויפים", "השמלה שלך מהממת", "איזה שיער יפה יש לך", "כל הכבוד שאת מחזיקה מעמד במשמרת הקשה של ערב החג".

להרים את המעטפות והפלאיירים שסביב הפח ליד תיבות הדואר ולשים אותם בתוך הפח.

להרים אשפה שזרוקה ברחוב, בפארק, בחוף הים כמו בקבוקי משקה ואריזות חטיפים. לא בושה בכלל. אני עושה את זה כל הזמן. כל שקית שאספתם עשויה להציל חיים של צב ים (ניזון ממדוזות שמאד דומות לשקיות).

להרים שבלולים וחשופיות מהמדרכה ולשים אותם בגינה לפני שיירמסו.

הדרך הקלה ביותר למצוות השבת אבידה היא לאתר את הבעלים של החפץ דרך הפייסבוק (בדוק ומנוסה).

לעזור לאשה עם עגלת תינוק להוריד/להרים את העגלה במדרגות.

להגיד שבת שלום בדרך לבית הכנסת לאנשים זרים. מתפללת בבית כנסת? חבקי ונשקי את כל הנשים כולל נשים זרות שמעולם לא פגשת.

לפתוח דלתות במעלית /קניון /בניין ולחכות עבור אלה שאחרינו.

כשחוזרת הביתה מאוחר בלילה מזמינה את המעלית שתחכה בקומת הקרקע לטובת השבים הביתה אחרי, ועולה ברגל לדירתי שבקומה א'.

לשאול בשלומם של מכרים מבוגרים במיוחד אלה שבודדים אפילו טלפונית.

בימי גשם רצופים יש אנשים בלי רכב שמתנייעים עם הליכון, וקשה להם להחזיק גם מטריה תוך כדי. בררו עם השכנים המבוגרים שלכם מה הם צריכים מהסופר או מהשוק ולכו לקנות. לפעמים צריך ללכת לבית מרקחת להביא להם תרופות.

לאסוף מכתבים שבטעות הגיעו לכתובת שלי או של השכנים, והם מניחים את זה בצד או מעל לתיבות הדואר. לגשת לכתובת הנכונה ולשים להם בתיבה.

להשתדל למצוא מה לתקן בבגדים ובמקום לזרוק אותם לקנות חדשים לשלם לתופרת כדי לעזור לפרנסתה. אותו דבר לגבי נעליים. במקום לקנות נעליים חדשות תקנו את הישנות. נכון, לרוב זה יקר יותר מלקנות חדשות! אבל ככה פירנסתם מקצוע נכחד – סנדלר. אל תתביישו להתמקח איתו שהתיקון יקר יותר ממה שדרש ושלמו לו יותר (אם אתם יכולים). הבעיה: אחרי כמה תיקונים הסנדלר מדביק ומתקן תיקונים קטנים אבל לא מוכן לקחת כסף. 🙁 אנא התמקחו איתו שחייב לקחת תשלום אפילו סמלי.

לתת טיפ תמיד (אם אפשר) לא רק במסעדה אלא גם לשליח וגם למתדלק/ת אפילו שתדלקת לבד.

בסוף שנת הלימודים לתת מתנה קטנה גם לשומר, לאב הבית ולמנקה בבית הספר כמו שהמורים מקבלים (תודה ל- Lilach Gutman  על הרעיון).

איך נקיים בעולם המודרני בו יש מעט מאד חקלאים מצוות כמו לקט, שיכחה ופאה? בקלות ואפילו בשנת שמיטה! "נשכח" שקית בקבוקים למיחזור שעולים כסף ליד הפח. מנקה הבנין או מנקה הרחובות או ההומלס שאוסף/ת אותם יהנו וירויחו. פעם ראיתי עולה חדשה מרוסיה בת 60+ אוספת בקבוקים בלילה בקור הנורא של ינואר ונחמץ ליבי שבגילה היא צריכה ככה להתפרנס. כמו שאומרת חברתי: "ניסיתי לקחת בקבוקים לסופר. הם לא מעוניינים בזה ויעשו הכל להתיש אותך. רק דויד סופר ומזכה על בקבוקים ורק בימים ובשעות מסוימים הוא נמצא". אז תתעצלו להחזיר לסופר. עשו מצווה ותנו להומלס לאסוף שקית שלמה של בקבוקים במקום לחטט בפחים.

ובאותו ענין, עברתם ברחוב וראיתם אשה זקנה עם פנים צרובות שמש סופרת בקבוקי פלסטיק שאספה כדי לקבל תמורתם כסף בסופרמקרט הקרוב? תנו לה 100 ש"ח (או יותר) ותגידו לה "תהיי בריאה" או "חג שמח" או כל ברכה שמתאימה לאותו זמן.

להגיד תודה לבורא עולם או לעולם על כל צעד ושעל, על כל ציוץ של ציפור, על כל טיפת גשם, על כל זריחה ושקיעה, על כל רגע.

תחי אהבת חינם בשפע ולכולם!  🙂

בתמונה: הדלקת נרות חנוכה בבי"ס שדה אילת 9.12.2015. צילום תמונה: סיגי גולן-נחמני.

כתיבת תגובה

אנחנו לא נשתף את כתובת המייל שלך עם אחרים. שדות חובה מסומנים *

שלח

 

ריפוי ואורח חיים בריא

מה מותר לאכול לרוב מטופלי

הלחמים שמרשה לחולי צליאק ולמי שזמנית אסור להם גלוטן הם רק 4 סוגי לחמים: "לחם כוסמת ירוקה" של "אנשי הלחם" מקיבוץ מורן, לחם כוסמת ירוקה

קראו עוד »
טיפים

טיול גלילי בחורף

בחורף תשפ"ד נסענו לטיול חנוכה בן שלושה ימים  11-13.12.2023 בגליל. לנו ביבנאל. כל הדרך מנתניה לגליל נראתה כמו לקוחה מאגדות האחים גרים- מרחבים ירוקים אינסופיים. במפתיע

קראו עוד »
טור גוף-נפש

ריח רע בפה

באשת הפה- האליטוסיס (Halitosis) – שם מזעזע לבעיה רפואית מוכרת כל כך לריח פה בלתי נסבל. חברות המייצרות מוצרי הגיינה לפה, שלרוב כלל אינם בריאים לגופנו,

קראו עוד »