דלקת מפרקים

בשנים האחרונות חל ריבוי מחלות הקשורות לכאבי מפרקים, או כפי שהן מכונות ‘דלקות פרקים‘. כאבים אלה עלולים לנבוע מסיבות רבות, שכולן קשורות לנפש החולה ולתזונה שהוא מספק לגופו.

תאור מקרה

רויטל בת 45, נשואה ולה שני ילדים, עורכת דין במקצועה. לאחרונה שקלה להתגרש מבעלה. תלונתה העיקרית היא כאבי מפרקים. היא מתקשה ללבוש מעיל, לקשור שרוכי נעלים, ומטלות הבית קשות עבורה. “אני מרגישה כמו נכה. אולי צריך להביא לי פיליפינית שתעזור לי להתלבש. הכל קשה לי”. היא צורכת כדורים נגד כאבים וסובלת מעייפות כרונית.

ריאומטולוג אחד איבחן זאת כפיברומיאלגיה. לדעת ריאומטולוג אחר זו דלקת מפרקים. לעומתם, רופא המשפחה טוען שהכל בא מהראש, ולכן עליה לקחת כדורים נגד דיכאון, שאולי גם יקלו על הסבל הפיזי שלה. כתוצאה מהמצב הגופני הבעייתי, מצב רוחה של רויטל ירוד.

 

טיפול

במקרים רבים מחלת מפרקים היא אוטואימונית, כלומר הגוף תוקף את עצמו. במקרה של רויטל היא מוצפת בכעס כלפי בן זוגה. אלא שכעס פוגע קודם כל באדם שאוגר אותו. עלינו ללמוד לסלוח על ידי זה שנרחם על האדם שעליו אנו כועסים. חלק מהתיקון של כולנו בעולם הזה הוא לא להתעצבן ולא לכעוס, כי הכל קורה לטובה.

רויטל למדה לרחם על בעלה, וכך לסלוח לו, וכפי שאמרה, “הוא בסך הכל אבא ובעל מאד טוב”. הנחיתי אותה לצמצם את פער בין הרצוי למצוי על ידי הקטנת הציפיות, ובמקביל להגדיל את שביעות הרצון מחייה. בנוסף עליה לשנן כמה פעמים ביום “כל האפשרויות פתוחות בפני”, ולא להיתפס לקיבעון מחשבתי, כאילו רק נתיב אחד יש בחייה.

הנחתי את כפות ידי על גופה של המטופלת, וטיפלתי באמצעות ביו-אנרגיה במערכת העיכול שלה, במפרקים (בעיקר של האצבעות והכתפיים), וכמובן התפללתי לרפואתה המהירה.

באשר לשינוי התזונתי, יש להימנע מאכילת: סוכר, חיטה, חלב; לצמצם לפעמיים ביום לכל היותר צריכת מוצרים מהחי;  ולצרוך נוגדי חימצון. זאת כל התורה על רגל אחת.

פירוט השינוי התזונתי

  1. יש לאכול הרבה מאד ירקות, קטניות ופירות למעט: אבטיח, מלון, תמר, ותפוח אדמה. בננה – רק אחת ביום. מומלץ להוסיף אגוזים וזירעונים כנשנוש בין ארוחות, וכן עלים ירוקים לארוחות.
  2. יש לצרוך לפחות שתי כפות ביום של שמן זרעי ענבים מכבישה קרה (נוגד חימצון נהדר). אפשר בתוך סלט ובמזון מבושל לאחר שקורר. או (יותר פשוט וזול) לקנות ענבים עם גרעינים, וללעוס ולבלוע גם את הגרעינים.
  3. יש להתייחס לאינסולין כמו לאויב או לרעל. כשרמתו בדם עולה היא מעודדת דלקות מפרקים. עלינו למנוע הפרשה מוגברת של אינסולין בכל מחיר. איך?
  • קודם כל, להירגע ולא לכעוס! כבר מפחית רמת אינסולין.
  • להרבות בהליכה רגילה ברגל.
  • לאכול הרבה אורז מלא (לדעת מטופלי, העגול טעים יותר).  אך אין לצרוך פריכיות אורז ובכלל פריכיות, כי הן מחמירות מאד כאבי מפרקים. בתהליך הניפוח האורז נהפך לגלוקוז מרוכז, שמעלה דרסטית אינסולין יותר מממתק!
  • מומלץ לשתות שלוש פעמים ביום תה קינמון (הכינו תמצית מהרתחת מקלות קינמון במים) עם מעט מאד דבש. הקינמון מרפא דלקות ומאזן סוכרת, כלומר מפחית ערכי ההמוגלובין המסוכרר (HbA1c) ומאזן רמות אינסולין בגוף.
  • חיוני לאכול כל שעה כדי להלחם בתנודתיות של רמת האינסולין.
  • לצמצם לפעמיים ביום לכל היותר צריכת מוצרים מהחי. צריכת יתר של בשר, ביצים, דגים וכד’ מפחיתה רגישות התאים לאינסולין, ולכן הגוף מפריש ממנו יותר.  
  • יש להימנע מעישון, מקפה (מותר מעט מאד קפה שחור), ומאלכוהול, משום שכולם מעלים את רמת הסוכר ועמו את רמת האינסולין.
  • אין ללכת לישון על קיבה ריקה! הדיאטות שאוסרות לאכול אחרי הערב מזיקות מאד.  חובה לאכול לפני השינה, למשל, אורז מלא, אבוקדו, אגס, ירקות מבושלים, קצת שקדים ואגוזים. ברור שאין לאכול ארוחה מכבידה של סטייקים בחצות ואז לישון. הכוונה שאין להגיע למצב של צום ממושך, והרי בשינה אנו צמים למשך כשמונה שעות.
  • להקפיד על שמונה שעות שינה רצופות בלילה. משפיעות לטובה על כל הגוף וגם על רמות הסוכר והאינסולין בדם.

 

אינדקס גליקמי

אינדקס גליקמי של מזון הוא מדד המלמד עד כמה אכילתו משפיעה על עליית רמת הסוכר בדם לאחר אכילתו. אם האינדקס/המדד הגליקמי גבוה, עולה רמת הסוכר במהירות ובאופן משמעותי. הגוף נאלץ להפריש אינסולין להורדת רמת הסוכר. חלק מהסוכר נאגר בכבד כגליקוגן (רב-סוכר), חלק נכנס לתאים ומשמשם כדלק מהיר, והיתרה הופכת לטריגליצרידים שהם בעצם שומנים. כדי למנוע יצירת טריגליצרידים, נקפיד לאכול מאכלים בעלי מדד גליקמי נמוך, וכך נמנע מקפיצה חדה של רמת הסוכר בדם. מזון בעל מדד גליקמי נמוך משחרר אנרגיה לגוף באופן איטי וקבוע. לשם קביעת מדד גליקמי עבור מזונות שונים, מחשבים את השפעתם על הגלוקוז בדם, בהשוואה לגלוקוז או ללחם לבן.

להלן לוח מקוצר של מדד גליקמי עבור מספר מזונות נפוצים, בו ניתן להיעזר  כדי להחליט מה מותר לאכול וממה רצוי להימנע (כולל מזונות האסורים לבעלי כאבי מפרקים כמו חיטה, לצורך השוואה למזונות אחרים):

20 – 40 – קטניות כמו סויה ושעועית, גריסי פנינה, פרוקטוז, אשכולית, דובדבן.

40 – 50 – עדשים, חלב סויה, חומוס, אפונה, קיווי, תפוז, אפרסק, אורז מלא.

50 – 60 – אגס, תפוח עץ, משמש, כוסמת, דבש, תירס.

60 – 70 – ענבים, סלק, גזר, מנגו, לחם שיבולת שועל, לחם שיפון.

70 – 80 – בטטה, לחם מחיטה מלאה, צימוקים, דלעת.

80 – 100 – תפוח אדמה אפוי, אורז לבן, פפאיה, מלון, אננס, בננה.

100 – לחם לבן, גלוקוז.

100+ – אבטיח, פריכיות אורז, תפוח אדמה מבושל, קורנפלקס, סוכר.

 

הסברים ללוח:  המדד הגליקמי של כמעט כל הירקות שנעדרים מהלוח, בשרים, דגים, ביצים, שקדים ורוב סוגי האגוזים – הוא נמוך מ – 20.  הקטניות נמצאות בראש הרשימה, מה שהופך אותן למועילות להורדת רמת הסוכר ולייצובה. מתיקות הפירות נובעת בעיקר מהגלוקוז. אבל בשל מרכיב הפרוקטוז שמכיל הפרי והסיבים הרבים, אזי רובם ככולם בעלי מדד גליקמי נמוך יותר מהמצופה. וכך, למשל, פירות כמו פטל ותות בעלי מדד גליקמי אפס.  לעומתם אבטיח, מלון, תמרים ותפוח אדמה בעלי מדד גבוה. דגנים מלאים הם בעלי מדד נמוך יותר מהדגנים המזוקקים.

רמות סוכר בדם

גופנו בנוי לעכל מזון טבעי בלבד, שבו רמת הסוכר בדם אינה עולה מהר ובצורה חדה, ולכן גם כמות האינסולין המופרשת לדם בעקבותיו היא קטנה. האוכל התעשייתי ועמו הכמויות הגדולות של הסוכר הלבן גורמים לעלייה דרסטית ברמת הסוכר בדם. כל עלייה חדה ברמת הסוכר גוררת אחריה ירידה חדה ברמת הסוכר, בעקבות הפרשת יתר של אינסולין. הירידה החדה גורמת למצב המכונה היפוגליקמיה (מיעוט גלוקוז בדם), העלול לגרום: דלקת מפרקים, פיברומיאלגיה, סוכרת, מיגרנה, אסטמה, מחלות לב, עודף משקל, העדר דחף מיני, סחרחורת, התמכרות לממתקים, טשטוש ראייה, בלקאאוט, עייפות, רגזנות ועצבנות, רגליים קרות, אולקוס, תסמונת קדם וסתית, חרדות ודיכאון.

דלקת מפרקים

קורטיזול הוא ההורמון העיקרי הפועל נגד דלקת מפרקים (להורמון המלאכותי המוזרק במרפאות קוראים קורטיזון, ופעמים רבות הוא מזיק יותר ממועיל). ישנו קשר הפוך בין אינסולין לקורטיזול, רמת הקורטיזול נמוכה כאשר רמת האינסולין גבוהה, מה שמחמיר כאבי פרקים. הפתרון ייצוב רמת הסוכר בדם. תודתי נתונה למהנדס יחיאל אורבך, שהאיר את עיני בסוגיה זו.

השמנה

אחד המיתוסים הקשים ביותר לניפוץ הוא שהשמנה נגרמת כתוצאה מעודף קלוריות. כמובן שנשמין אם נזלול כמות עצומה של מזון, אך מרחק רב בין זה לבין לספור כל קלוריה. הסיבה האמיתית להשמנה היא עודף סוכר. מאכלים בעלי אינדקס גליקמי גבוה גורמים בסופו של דבר להפיכת עודפי הסוכר לטריגליצרידים. לפיכך, ניתן לרדת דרסטית במשקל תוך כדי אכילה מרובה של מזונות שאינם בעלי מדד גליקמי גבוה, ללא תחושת אשמה. אין קשר בין הערך הקלורי למדד הגליקמי!

לסיכום, כדי להפסיק כאבי מפרקים יש להרבות בצריכת מזונות בעלי מדד גליקמי נמוך ולהימנע מכאלה שלהם מדד גבוה. חיוני להימנע מאכילת סוכר, חיטה וחלב. מומלץ לצרוך נוגדי חימצון כמו שמן זרעי ענבים מכבישה קרה.

תוצאות הטיפול ברויטל

למחרת התקשרה רויטל מאושרת לספר שהייתה לה הקלה משמעותית בכאבי המפרקים. כיוון שהקפידה על הוראות התזונה למופת, כעבור שבוע, תודה לאל,  נעלמו כאבי המפרקים לגמרי.

אזהרה: סוכרתיים שמחלתם חמורה יודעים שאסור להם לאכול פירות. כתבה זו אינה תחליף לייעוץ רפואי. מומלץ להתייעץ עם רופא לפני שבוחרים בטיפול זה לדלקות מפרקים.

 

הכותבת היא סיגי גולן-נחמני

הכל קשור  טיפול גוף-נפש

טלפון:     077-9343474

sigalitgn@gmail.com

בקרו באתר: https://www.sigi.co.il

 

צילום תמונות: תמיר ישעיהו

הפוסט הבא
הפוסט הקודם

כתיבת תגובה

אנחנו לא נשתף את כתובת המייל שלך עם אחרים. שדות חובה מסומנים *

שלח

 

טיפים

נזקי הקנאביס

סמים ולא נהנים– הכתובת זועקת מהקיר אבל רבים מעדיפים להתעלם ממנה ולטשטש עם קנאביס סימפטומים חמורים, בטענה שהקנאביס מרפא. לשיטתי, כל המחלות מקורן בנפש האדם.

קראו עוד »
מכתבי תודה

ריפוי סוכרת

2.3.2020 סיגי יקרה ומיוחדת, תודה על העזרה והתמיכה. את חלק משמעותי בהבאת תוצאות חיוביות בהורדת הסוכרת. עכשיו נשאר רק לשמור על זה 🙂   ניר גל

קראו עוד »