טיפול שורש? לא בהכרח

כאב שיניים מטריף? תחושה כמו זרם חשמלי או כאב חד לאורך חצי לסת? לא ישן כבר כמה לילות מרוב כאב?

ראשית כל, כל שן מייצגת אחד או כמה איברים, מפרקים, חוליות ובלוטות אנדוקריניות. כשיש בעיה בשן צריך לבדוק מה היא מסמלת. למשל,  ארבע השיניים הקדמיות (2 עליונות ו- 2 תחתונות) מסמלות את מצב הכליות. שיני בינה מייצגות לרוב את מצב הלב. יש שיניים שכואבות מאד כשמצב אנזימי הלבלב בכי רע. תוסף תזונה אחד מסדר את הלבלב והכאב חולף תוך שעה מלקיחת התוסף! גם הבטן שהיתה מאד נפוחה בגלל בעיית הלבלב בבת אחת נעלמת עד הערב. בנוסף לכך, בחלק מהשיניים או בסמוך להן עובר מרידיאן של איבר מסוים כמו מעי גס, למשל, ואז השן מראה שצריך לתקנו (לרוב קושי לשחרר את העבר, קושי לשחרר שליטה וצער, עודף ביקורת עצמית).

שנית, לא תמיד מקור הבעיה בשיניים! לעיתים הבעיה נובעת מחוליית צוואר כמו C3. חוליה C3 מעצבבת את הלחיים, אוזן חיצונית, עצמות הפנים, שיניים, עצב המשולש (השילוש) Trigeminal Nerve. עצב המשולש זה אותו עצב שרופא השיניים מרדים בטיפול שיניים (עצב טריגמינל עליון כשמטפל בשיניים עליונות ועצב טריגמינל תחתון כשמטפל בשיניים תחתונות). סימפטומים אפשריים כשהחוליה בתקלה: ויראלגיה (כאבי עצבים), דלקת עצבים, פצעי בגרות/פצעונים ואבעבועות, אקזמה.

שלישית, לעיתים הבעיה נובעת מהעצב המשולש בעצמו שיוצא מגזע המוח. אם הולכים לרופא השיניים, לרוב הוא בטוח לפי עוצמת הכאבים (3 לילות בלי שינה) שזה טיפול שורש. אבל הכאב מתחלף- פעם בשן טוחנת, פעם בשן קדמית, פעם באוזן תיכונה, ופעם ברקה. במקרה כזה יש כמעט וודאות שמדובר בעצב המשולש (ספציפית במקרה זה בעצב המנדיבולרי – V3 – שמעצבב לסת תחתונה, אוזן תיכונה ורקה). יש אנשים שסוחבים כאב כזה שנה וחצי (אמיתי!) ויש שהולכים למומחים ומכלים את כספם על תשלום לאנשים שמציעים להם סרוקסט נגד חרדות, ומשכנעים אותם שהם לחוצים ודיכאוניים. במיוחד אם מדובר באישה בשנות ה 30 לחייה. כמעט אוטומטית יש אבחנה של מחלת נפש. פעם שוחחתי עם מישהו ששילם 150,000 ש"ח על חוות דעת, כדי שיצילו אותו מכאבים בלסת התחתונה, אבל כולם טענו שהבעיה אינה בלסת, ורמזו לו שהוא משוגע. מה אני אגיד לכם? כבר לא נשאר מה לומר. בואו לטיפול או לפחות דברו איתי בטלפון לפני שרצים לטיפול שורש או לעקירה בלי סיבה נראית לעין (למשל, אין נפיחות של בלוטות לימפה, לא התנפח הצד הכואב של הלסת). תהיו בריאים ושמחים.

מתוך ויקיפדיה: העצב המשולש מתפצל לשלושה סעיפים גדולים, ומכאן שמו:

  1. העצב העיני Ophthalmic nerve (נהוג לסמנו V1)
    עצב תחושתי בלבד, המוביל תחושה מהקרקפת, המצח, האף (כולל רירית האף, לא כולל אזור הנחיר), הסינוס הקדמי, חלק מקרומי המוח, וחלקים מהעין: העפעף העליון, הלחמית והקרנית.
  2. עצב הלסת העליונה Maxillary nerve (נהוג לסמנו V2)
    עצב תחושתי בלבד, המוביל תחושה מהעפעף התחתון, הלחי, נחיר האף, השפה העליונה, השיניים והחניכיים בלסת העליונה, החך, גג הלוע, חלק מהסינוסים, וחלק מקרומי המוח.
  3. עצב הלסת התחתונה Mandibular nerve (נהוג לסמנו V3)
    עצב משולב תחושתי ותנועתי, פיצולים עיקריים:

    • פיצול לקרומי המוח (בשלב מעבר העצב באזור קרומי המוח).
    • פיצולים שונים להנעת שרירים האחראים ללעיסה, נשיכה ובליעה, וכן שרירים נוספים בלוע, בעצם הלשון ובאוזן התיכונה.
    • עצב המכתש התחתון Inferior alveolar nerve
      מעביר תחושה מהשפה התחתונה, ורוב חלקי הלסת התחתונה: השיניים והחניכיים בלסת התחתונה, הסנטר.
    • עצב הלחי Buccal nerve
      מעביר תחושה מאזור הלחי, ותנועה של אחד משרירי הלעיסה.
    • עצב האפרכסת והרקה Auriculotemporal nerve
      מעביר תחושה מחלקים מהאוזן החיצונית ואזור הרקה.
    • עצב הלשון Lingual nerve
      מעביר תחושה של שני השלישים הקדמיים של הלשון. (לעומת זאת, השליש האחורי של הלשון מעוצבב על ידי סעיף של עצב הלשון והלוע).
      עצב זה מעביר תחושת המגע של שני השלישים הקדמיים של הלשון – דרך העצב המשולש.
      אולם, לעצב הלשון מתנקזים גם עצבים שמקורם מעצב מיתר התוף (Chorda tympani), שהוא סעיף שמתפצל מעצב הפנים במהלכו באוזן התיכונה. הטעם בשני השלישים הקדמיים של הלשון – מועבר במסלול זה דרך עצב הפנים.

איור (באדיבות ויקיפדיה): אזורי התחושה של שלושת סעיפי העצב המשולש V1 – אזור התחושה של העצב העייני (Ophthalmic nerve) V2 – אזור התחושה של עצב הלסת העליונה (Maxillary nerve) V3 – אזור התחושה של עצב הלסת התחתונה (Mandibular nerve).

רביעית, יתכן שיש חידק שבקלות ניתן להוציא אותו, אבל רק אחרי שמבינים למה הופיע ותקף, אחרת כעבור שבוע הזיהום חוזר! הוצאת החידק אפשרית גם מרחוק באמצעות ביו-אנרגיה. כלומר, בחסות בורא עולם, המביא לך טכנולוגיה חדשנית של ריפוי מיידי אם הבנת את השיעור הנפשי של מה שעליך לתקן.

חמישית, למיטיבי לכת (או שמא מיטיבי לסת?) ארמוז שיתכן ששינוי בתנועת הגוף ובעיות באגן עלולים לגרום לשינוי ממש קטן באורך רגל אחת ואז כשרגל מתקצרת כל הגוף נוטה על צידו והתוצאה שינויים מדאיגים ומכאיבים מאד בצוואר ואז גם שינויים בגזע המוח ובכלל זה העצב המשולש שעלול לגרום כאבי שיניים. לא לצפות שרופא או כירופרקט יגלו. פשוט ללכת לאורטופד או לכירופרקט ולהגיד: תמדוד לי את הרגליים בבקשה אם הן באותו אורך. האורטופד יגחך תחת שפמו, אבל עלול לגלות שהמטופל צודק גם בגיל 60 … ורגל שמאל קצרה ב1 ס"מ. זה פער משמעותי ומכאיב מאד. היכן מכאיב? בגב, בצוואר, בראש, ואם יש פגיעת גזע המוח אז עלולים להופיע כאבים גם בעיניים, באוזניים ובשיניים ובשאר חלקי הפנים.

הנה הפתרון לבעיה. אחרי שמודדים רגליים אצל אורטופד הולכים לחנות מדרסים ונפרדים מ 1,400 ש"ח ועושים מדרס (חלק מקופות החולים מחזירות חלק מהכסף), וכל חודש חייבים מעקב (תעקבו אחר עצמכם). אם מרגישים כאבי ראש בלתי מוסברים ברקות או בצוואר או באוזן- יש סיכוי שהרגל התארכה וצריך לשנות את גובה המדרס לנמוך יותר. אם נמצאים בטיפול שלי- אין טעם לעשות מדרסים עם הגבהה ברגל אחת, כי הרגל הקצרה מתארכת די מהר במהלך הטיפול. כמה מהר? בערך 30 שניות. מוזמנים לצפות בתהליך בוידיאו שאמו של ילד מתוק צילמה. הסרטון בתחתית העמוד. בחלק מהמקרים לא הספקנו לצלם את התארכות הרגל כי זה היה מהיר מאד.

למען הסר ספק, טיפ זה אינו מהווה תחליף לייעוץ רפואי של רופא שיניים, נוירולוג או אורטופד.

 

הכותבת היא סיגי גולן-נחמני

הכל קשור

ריפוי  גוף-נפש

טלפון:     077-9343474

sigalitgn@gmail.com

בקרו באתר  https://www.sigi.co.il

 

תמונה מתוך ויקיפדיה

כתיבת תגובה

אנחנו לא נשתף את כתובת המייל שלך עם אחרים. שדות חובה מסומנים *

שלח

 

ריפוי ואורח חיים בריא

מה מותר לאכול לרוב מטופלי

הלחמים שמרשה לחולי צליאק ולמי שזמנית אסור להם גלוטן הם רק 4 סוגי לחמים: "לחם כוסמת ירוקה" של "אנשי הלחם" מקיבוץ מורן, לחם כוסמת ירוקה

קראו עוד »
טיפים

טיול גלילי בחורף

בחורף תשפ"ד נסענו לטיול חנוכה בן שלושה ימים  11-13.12.2023 בגליל. לנו ביבנאל. כל הדרך מנתניה לגליל נראתה כמו לקוחה מאגדות האחים גרים- מרחבים ירוקים אינסופיים. במפתיע

קראו עוד »
טור גוף-נפש

ריח רע בפה

באשת הפה- האליטוסיס (Halitosis) – שם מזעזע לבעיה רפואית מוכרת כל כך לריח פה בלתי נסבל. חברות המייצרות מוצרי הגיינה לפה, שלרוב כלל אינם בריאים לגופנו,

קראו עוד »