סובל ממיגרנות 35 שנה. אפשר לעזור לי?

אפשר בהחלט. קרא קודם על היפוגליקמיה – יתכן שזה מה שגורם לך את המיגרנות. מבוסס על מידע שמופץ ע”י מר יחיאל אורבך עם שינויים שערכה סיגי.

היפוגליקמיה

לא הרבה יקראו את הפרק הזה. בגלל השם. אפשר בטעות לחשוב שזו מחלה של היפופוטם. אבל זו בסך הכל רמה נמוכה של סוכר בדם. ההיפך מסכרת. אז מה הבעיה? זה נשמע טוב. אבל זה בכלל לא.

הצרכן העיקרי של סוכר בגוף האדם הוא המוח ומערכת העצבים. כאשר רמת הסוכר יורדת מתחת ל – 70 מ”ג לדציליטר, נחשב הדבר כרמת סוכר נמוכה. המוח אינו סובל רמה כזו, ומתחיל להתעלל בנו ובגוף שלנו, כדי שנדאג לספק לו את הסוכר החסר. מספר הסימפטומים הוא גדול מאוד ורק חלק מהם מופיעים אצל כל אחד. לכל אחד יכולים להיות סימפטומים אחדים מתוך הרשימה. להלן רשימת הסימפטומים לרמת סוכר נמוכה בדם :

עייפות, רוגז, מיגרנה, עודף משקל, בעיות עיכול, כאבי פרקים, סיוטי לילה, חרדה, קוצר נשימה, סחרחורת, רעב חזק לממתקים, טשטוש הראייה, בלקאאוט, העדר דחף מיני, דכאון, אסטמה, הזעה, רגליים קרות, אלרגיות, אולקוס, צלצולי אזניים, מתח קדם ווסתי.

נראה שחוץ ממים בברך יש כאן את כל המחלות. זה מראה עד כמה המוח שלנו אכזר כאשר לא מספקים לו את הסחורה (סוכר).

את המחלה גילה ד”ר סיל האריס ב – 1924 באותו הזמן שגילו את האינסולין. מתברר שכל אדם שביעי סובל מהיפוגליקמיה לפחות חלק מהזמן ומבין השמנים שליש סובלים באופן קבוע. העצוב הוא שאף לא אחד מהם יודע על זה. הסימפטומים הם רבים וכל אחד מהם מאובחן במחלה אחרת. רבים מאובחנים כבעלי נטיות פסיכוטיות ומופנים לפסיכיאטר. במקרים קיצוניים הם מוגדרים משוגעים. האלרגיים נשלחים למחלקה לאלרגיות. השמנים נשלחים לדיאטה דלת קלוריות. בעלי המיגרנות לוקחים אופטלגין. אלה עם כאבי פרקים מקבלים קורטיזון. לבעיות עיכול מקבלים תרופות סותרות חומצה. את העייפים שולחים לנוח אחרי צהריים, לעצבנים נותנים ולריאן, ומי שרץ לאכול ממתקים אומרים לו שאין לו אופי. ומי מקבל טיפול נגד היפוגליקמיה? אף אחד.

כדי לאתר היפוגליקמיה יש לבצע בדיקת העמסת סוכר במשך 6 שעות. שותים 50 גרם גלוקוזה ומבצעים מספר בדיקות דם. בדיקה לא נעימה. אפשרות נוספת היא לעבור לדיאטה נוגדת היפוגליקמיה כפי שמוסבר בהמשך ולראות אם הסימפטומים עוברים.

סוגי סוכר – גוף האדם מכיר רק סוג אחד של סוכר וזה גלוקוזה. בעזרת הורמון האינסולין המופרש מהלבלב הגוף מנצל את הגלוקוזה לדלק כדי להפעיל את מערכות הגוף. מכאן שכל סוגי האנרגיה מהמזון הופכים בשעת הצורך לגלוקוזה.

לקטוזה – סוכר החלב שמתפרק בעזרת האנזים לאקטאז לגלוקוזה במעי הדק.

מלטוזה – סוכר הדגנים, נמצא בשעורה והופך בעזרת אנזימים לגלוקוזה.

פרוקטוזה – סוכר הפירות, נמצא בדבש ובפירות. אינו דורש התערבות אינסולין ומעלה רק במקצת את רמת הסוכר בדם, נספג ישירות לתאים ומכאן ההבדל הגדול בינו ובין הסוכרים האחרים. חולי סכרת יכולים לאכול כמות מסוימת ממנו בלי להנזק.

סוכרוזה – הסוכר הלבן. מתפרק במעי הדק לגלוקוזה ופרוקטוזה. דורש לשם פירוקו מספר ויטמיני B ולכן אכילה מופרזת ממנו מחסלת את מאגר ויטמיני B בגוף ביחד עם העלאת רמת הגלוקוזה בדם. נחשב לרעל של המאה העשרים.

עמילנים – מולקולות מורכבות של גלוקוזה. נמצאות בתפוחי אדמה, בננות וחיטה.

 

איך בכלל נוצרת רמת סוכר נמוכה בדם? כדי להסביר נצטרך לסטות טיפה ולהגדיר מושג חדש : “אינדקס גליקמי“. אינדקס גליקמי של מזון הוא מדד המלמד עד כמה אכילתו של מזון מסוים משפיעה על עליית רמת הסוכר בדם לאחר אכילתו. אם האינדקס הגליקמי גבוה עולה רמת הסוכר מהר והרבה. הגוף נאלץ להפריש אינסולין להורדת רמת הסוכר. חלק מהסוכר עובר לכבד ונהפך לגליקוגן. חלק אחר מהסוכר נכנס לתאים ומשמש לדלק מהיר, והיתרה הופכת לטריגליצרידים שהם בעצם שומנים. לכן, עודף סוכרים בדם גורם להשמנה, סכרת ומחלות לב. כדי למנוע זאת עלינו להקפיד לאכול מאכלים בעלי אינדקס גליקמי נמוך, ובכך להמנע מהעלאת רמת הסוכר בדם. כדי לבנות את הטבלה נתנו ללחם לבן את האינדקס 100 ולפיו בנו את כל היתר.

להלן התוצאות :

40 – 20 – קטניות כמו סויה, שעועית, יוגורט, אשכולית, אגוזים.

50 – 40 – עדשים, חלב סויה, משמש, חומוס, אפונה, פרוקטוזה.

60 – 50 – אגסים, תפוח עץ, עגבניות, שעורה, תפוז, תות.

70 – 60 – אפרסק, בטטה, לחם שיפון, ענבים, סלק, גזר.

80 – 70 – לחם מחיטה מלאה, קיווי, כוסמת, שבולת שועל, תירס, אורז מלא, צימוקים.

100 – 80 – מנגו, תפוחי אדמה, פפיה, פיצה, סולת, מלון, אננס, בננות.

100 – לחם לבן.

100+ – אבטיח, תפוחי אדמה במיקרוגל, פריכיות אורז, גלוקוזה, קורנפלקס, סוכר.

מסקנות : הירקות שאינם מופיעים בטבלה , האינדקס שלהם נמוך מ – 20.

גם האינדקס של בשרים, דגים וביצים נמוך מ – 20.

הקטניות נמצאות בראש הרשימה מה שהופך אותם למועילים להורדה ולייצוב רמת הסוכר.

פירות המתיקות נובעת מתכולת הגלוקוזה. אבל בגלל מרכיב הפרוקטוזה בפרי והסיבים הרבים אזי הם בעלי אינדקס גליקמי נמוך יותר מהמצופה. פירות כמו אבטיח, בננה, מלון ותמרים הם בעלי אינדקס גבוה ולא מומלצים בזמן הרזייה ולהיפוגליקמיים. יתר הפירות מותרים לאכילה.

דגנים מלאים הם בעלי אינדקס נמוך יותר מהדגנים המלוטשים. הטבלה הועתקה מיחיאל אורבך אבל ממה שראיתי בקרב מטופלי (נסיון של כמה שנות טיפול בסוכרתיים ובסובלים ממיגרנות) מקמח מלא מחיטה מעלה דרסטית אינסולין ובעלת מדד גליקמי כמו קמח לבן.

אין קשר בין הערך הקלורי לאינדקס הגליקמי ומכאן ההבדל בהתיחסות כפי שיובא בהמשך.

רמות סוכר בדם – גוף האדם בנוי לעכל מזון טבעי בלבד. במזון כזה רמת הסוכר אינה עולה הרבה ולכן גם כמות האינסולין המועברת לדם היא קטנה. האכל התעשייתי ויחד אתו הכמויות הגדולות של הסוכר הלבן גרמו להעלאה דרסטית ברמת הסוכר בדם ולכן גם לשפיכה מוגזמת של אינסולין אל הדם. הדבר גורם לעלייה חדה ברמת הסוכר שלאחריה ירידה חדה בעקבות האינסולין. הירידה החדה גורמת למצב ההיפוגליקמי הגורם לתופעות הלוואי שצויינו ובמיוחד לרעב לממתקים. עם האכילה הבאה עולה שוב רמת הסוכר, האינסולין מורידו וכך נוצרת נדנדה של עלייה וירידה של רמות הסוכר שהם בעצם ההיפוגליקמיה. הסכרת היא מצב קבוע של עודף סוכר וההיפוגליקמיה היא מצב משתנה של עודף וחוסר. בהסתברות גבוהה ההיפוגליקמיה מביאה אחריה סכרת בגלל התעייפות מנגנון האינסולין.

הקשר למחלות – מה הקשר בין ההיפוגליקמיה לבין מחלות אחרות?

מיגרנה גלוקוזה היא הדלק היחיד למוח. כאשר יורדת רמתה בדם המוח מתחיל לשאוב כמויות גדלות של דם כדי לספק את הסוכר החסר. הכמות הגדולה של הדם מרחיבה את נימי הדם ויוצרת לחץ על העצבים. המיגרנות מופיעות בדרך כלל עם ההשכמה כאשר רמת הסוכר נמוכה, לפני קבלת הווסת, אחרי שתיית אלכוהול, בזמן דכאון, לחץ או לאחר תרגילי התעמלות מעייפים.

אסטמה קיים קשר הורמונלי הדוק בין האינסולין והקורטיזול שהוא הורמון המופעל בתנאי לחץ. רמה גבוהה של אינסולין גורמת לרמה נמוכה של קורטיזול ולרמה גבוהה של היסטמין שהוא מעורר אלרגיות ידוע. אסטמה וקדחת השחת הם הנפוצים בין סמפטומי האלרגיות.

דלקת פרקים הקורטיזול הוא ההורמון העיקרי הפועל נגד דלקת פרקים. בגלל הקשר ההפוך אינסולין קורטיזול, נמצא הקורטיזול בכמות מועטה כאשר יש הרבה אינסולין.

מחלות לב עלייה ברמת האינסולין מגבירה את קצב ייצור הטריגליצרידים, ובמקביל גם עלייה בייצור הכולסטרול בכבד תוך כדי מעבר האינסולין בו. האינסולין מעלה לא רק את הטריגליצרידים אלא גם מוריד את הכולסטרול HDL וזה כבר שילוב קטלני. מכאן שתזונה עתירת סוכרים היא הגורם הראשוני והמשפיע ביותר על מחלות לב ולא השומנים.

השמנה אחד המיתוסים הקשים ביותר לשבירה הוא שהשמנה נגרמת כתוצאה מעודף קלוריות. ברור שאם נגדיל את צריכת הקלוריות בכמה אלפים נשמין בגלל הכמות העצומה של המזון, אך מרחק רב בין זה לבין לספור כל קלוריה. הסיבה האמיתית להשמנה היא עודף סוכר, מאכלים בעלי אינדקס גליקמי גבוה, שחרור אינסולין, הפיכת עודפי הסוכר לטריגליצרידים שהם בצורה פשוטה שומן.

הרזייה הורמון נוסף שמשחרר הלבלב הוא הגלוקגון. זהו בדיוק ההורמון ההפוך מהאינסולין. תפקידו של הורמון זה הוא להפוך את השומנים בגוף לדלק. הורמון זה משתחרר לגוף רק כאשר אין כבר אינסולין בדם. אבל אם אנחנו אוכלים כל הזמן מאכלים בעלי אינדקס גליקמי גבוה יש כל הזמן אינסולין בדם ואז הגלוקגון לא יכול לתפקד.

הפתרון – אז מהו הפתרון להיפוגליקמיה? הטיפול בהיפוגליקמיה מתבסס על  ייצוב רמת הסוכר בדם.

  1. יש להוריד דרסטית את כמות הפחמימות הריקות ולהמנע מסוכר, ממתקים, קמח לבן ובמיוחד קמח חיטה לסוגיו כולל קוסקוס ובורגול.
  2.  יש לאכול 6 – 5 ארוחות קטנות ביום כולל ארוחת לילה קלה. אין לדלג על אף ארוחה. רצוי לאכול משהו קטן כל שעה (כמה שקדים, תפוח וכו’)
  3.  יש להגדיל את כמות החלבונים בתפריט על חשבון הפחמימות.
  4.  יש להמנע מעישון, קפה, ואלכוהול – כולם מעלים את רמת הסוכר.
  5.  יש להרבות במזונות בעלי אינדקס גליקמי נמוך ולהמנע מאינדקס גבוה.

מאכלים מומלצים :

ירקות – כולם למעט תפוח אדמה.

כל משפחת האגוזים כולל שקדים וחמניות, טחינה.

פירות – תפוח, משמש, אשכולית, תפוז, אפרסק, אגס, אבוקדו.

שתייה – מיץ תפוזים, אשכוליות ולימון לא ממותק. מים, תה צמחים.

קטניות – עדשים, חומוס, אפונה ושעועית.

בשר –  כל הסוגים. עדיפים דגים ועוף.

ביצים.

 

כמות מוגבלת  :

דגנים מלאים – כוסמת, אורז מלא,

מוצרי חלב עיזים – חמאה, יוגורט, גבינות.

להמנע :

אבטיח, מלון, בננות, תמרים, צימוקים, תפוחי אדמה.

להמנע לחלוטין :

סוכר, שוקולד, עוגות, גלידה, דגנים מלוטשים מקמח לבן ואורז, דברי מאפה, ספגטי, מקרוני ופיצה וכל מה שכולל קמח חיטה ברמת המולקולה. כן, גם קמח מלא אינו בריא ל- 95% מאוכלוסיית מדינת ישראל. למה? כי גם הוא חיטה שמעלה דרסטית אינסולין וגורמת חומציות נוראית בקיבה.

מלח – אסור כי משבש את מאזן הנוזלים בגוף.

 

תהיו בריאים ושמחים.

 

הפוסט הבא

כתיבת תגובה

אנחנו לא נשתף את כתובת המייל שלך עם אחרים. שדות חובה מסומנים *

שלח

 

טור גוף-נפש

סחרחורת

להלן סיבות נפוצות לסחרחורת: גזע המוח– תקלה בעצבים קרניאליים בגזע המוח יכולה לגרום סחרחורת ישירות, או בעקיפין בגלל עצבים שקשורים ללחץ הדם או לאוזניים. תקלה

קראו עוד »
טור גוף-נפש

סוכרת סוג 2

כ-90% מחולי הסוכרת סובלים מסוכרת סוג 2. סוג זה פוגע בעיקר במבוגרים מעל גיל 30 אך לעתים גם במתבגרים, בעיקר אלה הסובלים מהשמנת יתר.  בניגוד

קראו עוד »
טור גוף-נפש

הפרעת קשב וריכוז

הפרעת קשב וריכוז היא תופעה שכיחה, המוערכת בכ-5% עד 10% מהאוכלוסייה‏. ניתן למצוא אותה בכל שכבות הגיל‏. היא עלולה להפריע בלמידה, בעבודה, ביחסים בין-אישיים ועוד.

קראו עוד »