שיקום טחול

להלן כמה טיפים חשובים לצורך חיזוק ושיקום הטחול.

ברמה הנפשית טחול קשור למחשבה חוזרת, טראומה לא מעובדת, חרדת נטישה. כשמגיעה מחשבה חוזרת או כשנזכרים בטראומה או שעולה חשש לנטישה יש לתת למחשבה השלילית מכה. אפשר לתת פיזית מכה קטנה בכתף של עצמנו כאילו יושב שם שדון שמנסה להגיד דברים שליליים ולצער אותנו. מיד להביא מחשבה חיובית במקום השלילית, למשל, אני רוקדת בחתונה או שמחה בבר מצווה של הנכד שלי.

ברמה הפיזית הטחול הוא איבר השייך למערכת הלימפה. בתור שכזה, יש לטחול תפקיד חשוב כמקום מפגש בין תאי הדם הלבנים השונים (לימפוציטים ומקרופאג’ים). הטחול שולט על השרירים ועל כלי דם, על קרישת דם, על הלימפה ועל מערכת החיסון, ועל הימצאות האיברים במקומם. מיוצג בגוף על ידי: הטבור, מפרק הירך ובאזור הפנים  על ידי השפתיים. כשהוא חולה או מוגדל עלול להופיע בקע מפשעתי או סרעפתי או טבורי, וכן עלולה להופיע צניחת רחם או שלפוחית השתן וכד’, טחורים, ורידים בולטים ודליות ברגליים (לאשה שסובלת מהם- מוחמרים בעת הריון). חולשת טחול עלולה לגרום לנפילות אנרגיה  פתאומיות באמצע היום, ולבעיות בשרירים (כאבי שרירים, חולשה של שרירים, רעידות בגפיים ובשרירים בכלל, התכווצויות שרירים במיוחד בלילה).

אם ילדכם נמשך ל: פיצה, פסטה, טוסט, גלידה, מעדני חלב, מאכלים מתוקים וממתקים – יש פה רגישות למזון. הילד הרגיש למזון נמשך לדברים שמזיקים לו. זו דרכו של הגוף להחמיר את המצב כדי שהנשמה (בעיקר של ההורים) תתעורר. מוקד הבעיה הוא לרוב הטחול. במקרה כזה צפוי שהשפתיים יהיו סדוקות או חולות או עם פריחה מוזרה סביבן,  מערכת העיכול תשתבש, תיתכן נפיחות בבטן, ותחושת קור חריגה גם בימים נעימים.

 

מה אפשר לעשות כדי לחזק טחול?

לא אוכלים תוך כדי צפיה בטלויזיה או סימוס בנייד. כשאוכלים רק אוכלים ורק בישיבה. אחרת זה פוגע בטחול. נראה לי מיותר לציין, שמיקרוגל הורס את הטחול. חימום מזון חד פעמי של 10 שניות, ואני כבר מזהה את הנזק לטחול (ועלולה להעיף מטופל מטיפול דרך החלון). בישול וחימום עדיפים הם על כיריים גז עם אש אמיתית. טחול מיוצג ברכב ע”י אלטרנטור ומשאבת לחץ שמן. אם הם התקלקלו כנראה שיש לכם בעיית טחול!

לשם חיזוק הטחול נא להימנע ממזון מתועש, מטוגן, מחלב פרה, מחומרים משמרים, מממתקים (מותר קצת מתוק אבל במידה קטנה) ומממתיקים מלאכותיים. כשהטחול במצוקה המשיכה למתוק מתגברת מאד.

לשתות רק לפני אוכל. לעולם לא יחד עם אוכל או אחרי. אם ממש חייבים אז שלוק קטן (וגם אז עדיף יין בכמות קטנה מאד). אחרי האוכל יש להמתין לפחות שעה כדי לשתות. ברור מאליו שאם צריך ליטול כדור או תרופה עם מים אז צריך לשתות עם מעט מים עם האוכל או אחריו כמפורט בהוראות.

בחיים לא לשתות מים קרים. אם אתם חייבים תעשו חצי חצי- חצי קרים ממקרר וחצי בטמפרטורת החדר. אסור לאכול ארטיק או גלידה. אולי רק פעם אחת בחופש הגדול ורק אם מלקקים את הארטיק (קרח כמובן) ולא לוקחים ביסים. כשהייתי ילדה לא היה ארטיק בחורף וגם בקיץ הורים לא הרשו הרבה כי זה קררררר ומזיק לגוף!!! בתרבויות המזרח הרחוק נזהרים שלא לאכול מזון קר. אפילו אריסטו אמר שאוכל קר מזיק לגוף! הרפואה בת זמננו לועגת לכך בטענה שהקלוריות שבמזון מחממות את הגוף בסופו של תהליך.

אסור לקרר את הקיבה!!! אם היא קורסת היא לוקחת איתה את הטחול (בן זוגה הצמוד אליה והמשלים מבחינה אנרגטית) כבן ערובה! מטרת הקיבה היא קודם כל לחמם את המזון – המייצג שלה בבית זה דוד השמש/החשמל וברכב זה המנוע. אם יש בעיה בדוד או במנוע- רוצו לטיפול. הקיבה גם מפרישה מיצי עיכול שאסור לדלל אותם. שתיה בעת ארוחה מדללת אותם. הקיבה אחראית על שינה! מדהים שחז”ל ידעו עיקרון חשוב זה שמופיע גם ברפואה הסינית.

יש עוד עצות לחיזוק הטחול כמו לאכול “מרק בטטה מופלא לריפוי הטחול” (באתר שלי, ובכלל ירקות כתומים מבושלים) או טור בשם “חשיבות הטחול לבריאותנו“,  ללכת ברגל (עצה של יוסי לוי), ללכת יחפים (קרקוע. טחול מייצג חיבור לאדמה), להריח ריח של אדמה שהפכו אותה.

כדאי מאד לעשות תרגילי צ’יקונג לחיזוק טחול כמו מתיחה של הגוף לצד שמאל ולצד ימין לסירוגין. הנה עצה נפלאה שנתן ד”ר נאדר בוטו:  עומדים ישר, תופסים מאחור את כף הרגל בעזרת היד התואמת ומותחים את כף הרגל בכיוון הישבן, כך שהחלק הקדמי של הירך והשוק נמתחים. בצורה זו הקווים האנרגטיים השייכים לקיבה ולטחול נמתחים, וזרימת האנרגיה דרכם מתחדשת. יש לנשום תוך כדי התרגיל. לדעתי, כדאי לעשות זאת בשני הצדדים ולא רק בצד שמאל שהוא הצד של הטחול.

בהצלחה. תהיו בריאים ושמחים.

 

הפוסט הבא
הפוסט הקודם

כתיבת תגובה

אנחנו לא נשתף את כתובת המייל שלך עם אחרים. שדות חובה מסומנים *

שלח

 

טור גוף-נפש

חשיבות הטחול לבריאותנו

רפואה מערבית אינה רואה חשיבות רבה בקיומו של הטחול, למרות שהוא סמוך מאד ללב האדם. ואולם, לטחול יש תפקידים חיוניים בשמירה על שרירים, על וורידים,

קראו עוד »