גריסיני – מקלות פריכים או קרקרים עם כוסמת

כמו כל מתכוני האתר הזה גם הגריסיני הם ללא גלוטן. יחד עם זאת הם משביעים ומזינים את הגוף עד כדי כך, ששני גריסיני או קרקרים גדולים מהווים ארוחה שלמה ומשביעה. לחולי צליאק זהו פיתרון נוח לאכילת דבר שדומה ללחם בתנאי שדה, כמו בטיולים, כשאין אפשרות לחמם או לאפות. הבעיה: זו הגרסה הטעימה ביותר לקרקרים ולכן הם נטרפים בקלות, ולחולי הצליאק במשפחה נשארת בתוך יומיים צנצנת גריסיני ריקה…

זוהי גרסה משודרגת ומתאימה במיוחד לילדים של קרקרים משביעים. אם נבהלתם מרשימת המצרכים הארוכה אפשר להירגע: בסה”כ צריך לערבב כמה דברים טחונים (עדשים אדומות, כוסמת, זרעי דלעת, חמניה ושקדים), מים ושמן זית, מעט סודה לשתיה ותבלינים כאוות נפשכם.

המצרכים:קמחים צבעוניים דחוס

כוס עדשים אדומות טחונות

כוס זרעי דלעת טחונים

כוס זרעי חמניה טחונים

כוס שקדים טחונים

כוס כוסמת לא קלויה טחונה – רגישי גלוטן וחולי צליאק- רק אחרי שבררנו אותה היטב! לא אחת מצאתי בה גרגר שעורה או חיטה. קמח כוסמת קנוי – חשוד בזיהום של גלוטן.

(בקשו ממוכר התבלינים לטחון לכם אחרי שתבררו היטב. אני טוחנת במטחנת תבלינים ביתית והתוצאות לפניכם בתמונה משמאל)

2 כפות גדושות קמח ללא גלוטן (פחות או יותר- כמה שצריך עד שהבצק ייראה כמו בצק נוח ליצירת עוגיות. זה, למעשה, קורנפלור. מסייע להדביק יחד את חומרי הבצק  ומונע התפוררות הקרקרים)

שליש כף מלח (לא חובה ואפילו לא כדאי, כי הסודה לשתיה מלוחה מספיק)

חצי עד שני שלישים כוס שמן זית או שמן זרעי ענבים מכבישה קרה ואף יותר בהתאם לצורך. עוד קצת שמן לשימון הידיים.Photo004

בערך כוס ורבע מים ועוד קצת מים (בערך כף) עבור הסודה לשתיה

כפית אבקת סודה לשתיה

3 כפות חומץ (אנו משתמשים רק בסינתטי)

 

כדאי להוסיף תבלינים לבצק:

2 כפות גדושות ריחן מיובש וטחון או טרי וקצוץ (מומלץ מאד)

3 כפות זעתר טחון

כף זרעי קצח

אנחנו הוספנו את שלושתם וראינו כי טוב.

אפשרויות נוספות:

ניתן להוסיף  כף גדושה זרעי קימל ו/או שומר טחונים או שלמים,  כף זרעי שומשום, כף כמון טחון, כפית כורכום, כמה כפות טחינה גולמית, 2 כפות סחוג (שדרוג טעם לא נורמלי), כף שטוחה פלפל שחור טחון, 3 כפות שום טרי כתוש,  כפית פפריקה אדומה מתוקה (אם שמים הרבה זה יהיה מריר) וכד’.

 

אופן ההכנה:

מערבבים חומרים יבשים, למעט סודה לשתיה. מוסיפים חומרים רטובים למעט חומץ ומערבבים בכף. אחר כך לשים את הבצק במערבל עם וו גיטרה. להוסיף קמח ללא גלוטן או מים אם צריך. להשהות ל- 10 דקות להתקשות ולספיגת נוזלים. אח”כ להוסיף כפית אבקת סודה לשתיה מומסת במעט מים ועם החומץ, ולהדליק תנור על 180 מעלות. שמים מעט שמן על צלחת שטוחה/קעורה לצורך שימון הידיים. פורסים 4 ניירות אפיה לתבניות גדולות. לנו יש רק 2 תבניות גדולות, אז מכינים את העוגיות על נייר האפיה וכשיוצאת תבנית מהתנור מרוקנים גריסיני/קרקרים מוכנים לקופסה פתוחה (עד להתקררות ולייבוש מלא), ואז מעבירים אליה בזהירות את הנייר עם בצק הקרקרים שחתכנו. אין צורך לשמן נייר אפיה- הבצק רווי בשמן זית.גריסיני דחוס

עבור כל תבנית קורצים כדור בגודל אגרוף ומניחים באמצע נייר האפיה. מקפלים לחצי את נייר האפיה כשהבצק במרכז בתוכו ומועכים ומשטחים את הבצק הכי דק שאפשר באמצעות מערוך או עם כף היד.

אם רוצים מקלות, מעצבים צורה של מקלות דקים כמו נחשים. אם רוצים קרקרים, חותכים בסכין לריבועים או למלבנים או משתמשים בחותכני עוגיות. מכניסים לתנור מחומם מראש על 180 מעלות למשך כחצי שעה או פחות. בקרקרים דקיקים בעובי מילימטר אחד זמן האפיה מתקצר ל- 10 דקות והם הטעימים ביותר.

כשהבצק משחים מעט הקרקרים מוכנים. הם ממלאים 3 קופסאות פח של עוגיות דניות. בתמונה לעיל יש רק שתי קופסאות. למה? כי רבים מהקרקרים כלל לא הספיקו להגיע למצב של אחסון, שכן נטרפו ישירות מהתבנית וגם נשלחו למכרים רעבים שחיכו להם.

כדאי לאכול את הקרקרים עם טחינה משומשום מלא, או עם רוטב של מלוואח (עגבניה מרוסקת עם מעט שום כתוש), או עם ממרח קשיו!

בתיאבון!

 

הפוסט הבא
הפוסט הקודם

כתיבת תגובה

אנחנו לא נשתף את כתובת המייל שלך עם אחרים. שדות חובה מסומנים *

שלח

 

מתכוני מבוגרים

ביגלה

ביגלה ללא גלוטן או שמרים, מזין, קל ומהיר הכנה והכי חשוב טעים וממכר! כמה ביגלה יצאו? 2 תבניות של תנור קטן. את חלקם הכנתי בצורה

קראו עוד »
מתכוני מבוגרים

עינוגיות

מתכון טבעוני, מהיר הכנה וקל, עם מעט מאד מרכיבים. במפתיע, מדד מקדם הטריפה בהימצא ילדים בבית הוא אפס! ילדים לא יכולים לחשוב על זה כממתק.

קראו עוד »
מתכוני מבוגרים

סלט ירוק

המצרכים: כוסמת ירוקה מושרית במים לשעתיים או נבוטה (כדי להנביט לא משרים ללילה כמו קטניות אלא רק לשעה. מעבירים למסננת ומשאירים ללא מים לילה שלם בארון

קראו עוד »