בחן את עצמך- האם אתה קורבני?

האם הרבה דברים רעים קורים לך או לילדיך בבת אחת או ברצף מטריד? בוקר טוב! עכשיו מתעוררים? מזל טוב, אתה קורבני. וכמו שאני אומרת לנשים, "נפלת למלכודת, יקירתי!". המלכודת מאד נעימה ומזמינה ואף מפתה: "בואי תהיי קורבן, אינך צריכה להתאמץ בשביל קצת כבוד ואותות גבורה. תקבלי אותם בחינם". לרוב, גם ככה קוראים לך בשם קורבני, למשל, אסתר, הדסה, איילת (איילת השחר הוא עוד שם של אסתר), הגר, מזל, לאה, רחל, תמר, איוב (שם פופולרי בקרב מוסלמים), מנשה, יצחק, יעקב, יוסף, דינה,  ונגזרותיהם כמו איציק, קובי, ג'קי, יוסי, אתי, אסתי והדס, או שנולדת בפורים ושקלו לקרוא לך אסתר. כמובן, אין להחליף שם אלא להתמודד עם אתגריו. הוספת או החלפת שם היא רק במקרים מיוחדים.

הקורבניות מבטיחה אומללות שהיא דרך מהירה להשיג אמפתיה ורחמים מהסביבה. לצערי, במדינת ישראל סבל הוא ערך (תודה לאנתרופולוג ד"ר שמעון קופר על הרעיון). למי מגיע יותר? למי שסבל הכי הרבה. כל הנארטיב הפלסטיני ולעיתים גם היהודי סובבים סביב מי סבל יותר. סבל מקנה זכויות ואף זכויות יתר. באיסלם ישנו חג שלם סביב נושא הקורבן, אלא שבתור נסיון לאברהם הקורבן, שהיה אמור להיות, לכאורה, מוקרב לאל, הוא ישמעאל ולא יצחק. הקורבן בעיני עצמו הוא פסיבי ונוטה להאשים אחרים במצבו (לדוגמה: "מה אני אשם שיצאתי ככה? הורי כל הזמן השפילו אותי ורבו לידי"). הוא פושט את צווארו לשחיטה מצד אחד (המון בעיות צוואר או גרון), ומצד שני מזיל דמעה (דומע בצורה בלתי רצונית) על מצבו ועל נסיבות חייו וקשה לו מאד להרגע. עד כדי כך קשה לו להרגע שמתקשה להרדם או לישון שינה מרעננת ברצף. אפשר לחוש צער על מצבו של הקורבן, אך חובה עלינו לזכור, במיוחד המטפלים שבינינו, שהכל מבחירת נשמה. כך בחר הקורבן את חייו. הוא בחר להתקרבן והזמין סביבו את מי שיעזרו לו לחוש קורבן עוד יותר. עדין לא מאוחר עבורו להחליף את ה"סרט" של חייו שאותו הוא הפיק וביים. הקורבן מושך אליו צער וסבל מהעולם וגורר למערבולת את בן/ת הזוג ואת ילדיו – גם הם קורבניים וסובלים כדי להראות לו כמה זה מגעיל להתקרבן, וכך אולי יתקן את עצמו.

להלן רשימה של רוב האיברים שנפגעים אצל ה"קורבן" שהוא כמובן קורבן בעיני עצמו, ויש מקרים בהם הוא מקרבן אחרים, תוקף את אהוביו ורב עם הסובבים אותו, ועדיין ממשיך לבכות שהוא הקורבן האמיתי. סדר האיברים מפורט מלמעלה למטה:

1. שלל בעיות שמקורן בתקלה בגזע המוח. ישנן בעיות שגורמות לעין דומעת- בעיקר עין ימין. במקרה כזה לרוב אין בעיה בעין ולא בבלוטת הדמע אלא בעצב הקרניאלי השביעי (CN VII) שמעצבב אותה. מדהים בכל פעם מחדש לראות נשים שנותחו בבלוטת הדמע, ומתפלאות שהניתוח לא הועיל ואף החמיר את קצב הדמיעה. עצב נוסף בגזע המוח שעלול להפגע הוא העצב הקרניאלי העשירי – הואגוס (העצב התועה, CN X). תפקידו להרגיע את רוב האיברים הפנימיים בגופנו. העצב התועה מעצבב פאראסימפתטית איברים פנימיים רבים: הלב, כלי דם, הריאות, אברי מערכת העיכול כולל פי הטבעת, בלוטות זיעה (הזעת יתר) ועוד. כמו כן אחראי לתנועת שרירי בית הקול וקנה הנשימה. לכן, קושי להרדם או להרגע, דפיקות לב חזקות ופתאומיות במצב מנוחה, הזעת יתר, לחץ דם גבוה, צרידות, קשיי בליעה, בעיות באזור פי הטבעת, עצירות ועוד עלולים להעיד על קורבניות.

2. בעיות צוואר חמורות כולל בעיות בחוליות צוואר (שחיקה, דחיסה, פריצת דיסק, בלט דיסק), בעורקי התרדמה (הצרה, חסימה), כתוצאה מכך יתכנו, בין היתר, הפרעות זיכרון וכאבי ראש עזים. ייתכנו כאבי גרון כרוניים.

3. בעיות בקיבה כולל הליקובקטור פילורי (חידק שגורם לריח אופייני בפה), צרבת, בעיות ריפלוקס וכד'. חז"ל והרפואה הסינית מייחסים לקיבה אחריות על השינה והם צודקים. כשהקיבה נפגעת יש קושי גדול להירדם או לישון ברצף בלי לקום כל שעתיים.

4. איברים נוספים שנפגעים אבל אינם אופייניים לקורבנות הם הלב כי "אין לי כוח יותר" וגם כי "לא מבין למה זה מגיע לי", הריאות בגלל צער, הכבד בגלל כעס, הטחול בגלל מחשבה חוזרת, הלבלב כי נגמרה המתיקות בחיים. שלפוחית השתן בגלל בדידות או פלישה לפרטיות של ה"קורבן".

5. לאדם קורבני יש הרבה מרירות על מצבו. התוצאה היא בעיית כיס מרה מתמשכת. כשיש פגיעה קשה ומסוכנת בכיס מרה או בדרכי מרה עלול להגיע טפילים כדי לעזור לגוף, אבל המחיר שהם גובים גבוה מאד. טפילים כמו בורליה, לישמניאזיס (עקיצת זבוב החול), טוקסופלסמה גונדי, מחלת שריטת החתול, שיגלה, ליסטריה, סלמונלה – ברובם פוגעים בכבד בצורה קשה, אבל מצילים כיס מרה או דרכי מרה מהתפוצצות, וברובם גורמים שילשולים, הקאות, עייפות ופגיעה קשה בלימפה. ככלל אדם קורבני כל הזמן סובל מהערכה עצמית נמוכה ומריבוי טפילים בגופו ומטפילים אנושיים שמנצלים אותו כל עוד הוא חי.

6. בעיות חמורות במעי הגס כגון עצירויות וגידולים וכן בעיות בפי הטבעת כמו טחורים.

אז איך יוצאים מהבור הקורבני?

עוברים שלב בעצמנו ואז הסביבה שלנו מתהפכת ב- 180 מעלות. לכן, אל תמהרו להתגרש. מכיוון שעולמכם הוא רק מראה מגדילה של מחשבותיכם, נסו להשתנות בעצמכם ותראו את התוצאות החיוביות עוד באותו יום.

שלב ראשון בריפוי הוא לקיחת אחריות על חייכם. לא רק אתם מושפעים אלא גם הסובבים אתכם. במיוחד הילדים והנכדים שלכם! אם אתם רוצים שיהיה להם טוב ושלא יקפצו עליהם טפילים (לא רק טפילים פיזיים אלא גם נפשיים כמו אנשים נצלנים) תקנו את עצמכם. אחד המאפיינים הבולטים של האדם הקורבני הוא חוסר יכולת לקבל החלטות. איך נלחמים בזה? מתחילים לקבל החלטות ולבצע אותן מיידית! צעד ראשוני בכיוון לקיחת אחריות שמאפשר יציאה מקורבניות מתמשכת הוא לעבור ממצב סביל לפעיל. במקום לשבת ולחכות ל"סכין שתנחת על הצוואר" או למעשים של אחרים להחליט לפעול בעצמנו. לקום ולעשות דברים כמו להכין רשימת מטלות להיום ולמחר. להתחיל להוציא אותה מהכוח את הפועל.

שלב שני – להגדיל הערכה עצמית. מי נופל למלכודת הקורבניות? מי שההערכה העצמית שלו נמוכה מתפתה למלכודת המציעה ניחומים וכבוד מזויף ומפוקפק.

שלב שלישי – להגדיל הכרת תודה לבורא עולם או לעולם על כל מה שיש או שאין. גם מה שאין הוא לטובה. זה יועיל לתיקון גזע המוח.

שלב רביעי – לשנן "אני האדריכל של חיי. אני המפיק והבימאי. אני בוחר לחיות חיים טובים ונעימים עם סביבה תומכת ואוהבת שיודעת להעריך אותי". "אני מוגן, אני מושגח, אני מבורך". "העולם תומך בי על כל צעד ושעל".

שלב חמישי – שוב אתה בבור הקורבני? נער את העפר מבגדיך וצא ממנו מיד. אמור: "לא נפלתי רק מעדתי". למה זה קורה שוב? כמו עבד שחוזר אל אדונו המתעלל והמתעמר בו, ככה נדבקים שוב ושוב ו… שוב בקלבסיילה, בקמפילובקטור, בשיגלה, בליסטריה, בסלמונלה אפילו באי. קולי ובטוקסופלסמה.

 

תמונת הטור: באדיבות הצייר המוכשר מר יצחק סברדלוב.

4 תגובות

    • שלום גלית. הדס הוא במקרים רבים קיצור אופנתי/מודרני לשם הדסה. כמו אסתר בפתח בא' (שמה של הזמרת אסתר שמיר) או אסתרינה, או אסתריקה (בקהילת יהודי טורקיה) שהוא בדיוק כמו השם אסתר רק בשינוי הגיה.

        • הדסה שלום. שימי לב, זה שמה השני של אסתר. הדמות היא קורבנית ולכן גם לשם יש משמעות. אין צורך להחליף שם. צריך לדעת להתמודד עם האתגר ולא ליפול לבור של הקורבניות.

כתיבת תגובה

אנחנו לא נשתף את כתובת המייל שלך עם אחרים. שדות חובה מסומנים *

שלח

 

טור גוף-נפש

וריד שער הכבד

וריד שער הכבד (hepatic portal vein, vena portae) אחראי על תפקודים רבים. זהו וריד גדול בחלל הבטן, המוביל דם מכל איברי מערכת העיכול ומאיברים נוספים בחלל הבטן – ישירות אל

קראו עוד »
טור גוף-נפש

סחרחורת

להלן סיבות נפוצות לסחרחורת: גזע המוח– תקלה בעצבים קרניאליים בגזע המוח יכולה לגרום סחרחורת ישירות, או בעקיפין בגלל עצבים שקשורים ללחץ הדם או לאוזניים. תקלה

קראו עוד »
טור גוף-נפש

רגישות לקרינה

קרינה בתדרים מסוימים ובחשיפה ממושכת מזיקה לכולנו. מידע מפורט בנושא זה מופיע באתר www.norad4u.co.il. עם זאת, יש הרגישים יותר לקרינה מסיבות שונות. למשל, עקב חשיפת

קראו עוד »