למה ילדי מסרב לאכול?

ילד סרבן אכילה שמוכן לאכול רק ממתקים או חטיפים ונמנע ממזון מזין ובריא כמו פירות וירקות הוא תמרור אזהרה או דגל שחור להורים, מעבר לצער הנגרם להורים שאיננו אוכל כראוי, זוהי  זעקה לעזרה של הגוף עקב רגישות למזון.

מנסיוני הטיפולי, זמן קצר אחרי שמורידים מתפריט הילד את המזון הבעייתי, הוא מחלים במהירות וסרבנות המזון נראית כמו סיוט רחוק.

 

תיאור מקרה

עילאי הוא ילד בן 4, בן יחיד להוריו. הוא סרבן אכילה, רזה ונמוך, וחכם יותר מבני גילו. עילאי נמשך מאד לממתקים. בימים בהם לא אכל שום ארוחה ראויה ההורים והסבים נהגו לתת לו כל ממתק שיבקש העיקר ש"יכניס משהו לפה". שני הוריו הגיעו איתו לטיפול הראשון. כששאלתי אותם על מחלות בעבר, ציינו שהיו מדי פעם תולעים במערכת העיכול, שיש גרד כמעט תמידי בפי הטבעת, שהילד מתקשה להירדם, ושהוא מתעורר בלי סיבה נראית לעין מספר פעמים בלילה. ההורים התלוננו על היותו מאד עקשן, כי מסרב בתוקף לטעום מאכלים חדשים  ואוהב מעט מאכלים קבועים כמו חלה מתוקה, פסטה עם קטשופ, מעדני חלב וצ'יפס מטוגן.

 

טיפול

באבחון ראשוני לפי ציפורניים, לשון ועיניים זוהו חוסרים רבים של ויטמינים ושל מינרלים. עקב רגישות למוצרי חלב פרה ולחיטה נגרמה בעיית ספיגה במערכת העיכול. מחסור בויטמינים ובמינרלים הוא שהביא להפרעה בשינה. קשיים בעיכול המזון אליו הילד רגיש הביאו עליו תולעים. התולעים עזרו לפרק מזון שאינו יכול לעכל בעצמו כמו גלוטן. הגרד בפי הטבעת מעיד על הימצאותם של טפילים במערכת העיכול, וגם מעיד על מחסור באנזימי עיכול. מחסור באנזימי עיכול נגרם, בין היתר, כתוצאה מחולשת כבדהכבד  נפגע כי עבורו הגלוטן הוא רעל שעליו לטפל בו כל הזמן בלי הפסקה. כמו כן עילאי סובל מחולשת טחול חמורה, עקב אכילת יתר של ממתקים, ומדלקת מתמשכת בבלוטת התריס עקב הרעלת החיטה.

מהסתכלות על עיני  הוריו ניכר שגם הם סובלים מבעיה מבלוטת התריס. כמו תמידהילד רק מראה להוריו מה עליהם לתקן בעצמם.

להורים יש בעיית גבולות. מתקשים לומר "לא" לזולת. התוצאה היא שהם וילדם אובחנו כרגישים זמנית לגלוטן. גלוטן מדביק את הקמח במאפה ויוצר לחם רך ודביק. לכן אסור לאנשים עם בעיית גבולות לצרוך אותו, כי הם נוטים להדבק בלי גבולות לאנשים  ולרצות  (to please)  אחרים. ההורים הודו שהם אוכלים הרבה לחם ומאפים על בסיס חיטה ושמרים וממש נמשכים למזונות האלה, מה שבהחלט החמיר את מצבם. תרגלתי עם ההורים תגובות אסרטיביות של הצבת גבולות בכמה מצבים אליהם נקלעו לאחרונה כמו סכסוך מול שכנים ומול עמיתים לעבודה, והתמודדות עם בעיית גבולות כולל פלישה לפרטיות מצד משפחות המקור של האב ושל האם.

הנחיות תזונה: דיאטה שכוללת הימנעות מגלוטן בצורה הכי קפדנית ממש כמו צליאק למשך שבוע וכן הימנעות מחלב פרה, שמריםפטריות וסוכר. שמרים ופטריות מייצגים בדרך כלל אנרגיה טפילית ומזמינים טפילים לגופנו. מותרים ממתקים על בסיס פירות ופירות וירקות מיובשים ללא תוספת סוכר או חומרי שימור או צבעי מאכל. מותרת פסטה ללא גלוטן על בסיס תירס, אורז, שעועית או כוסמת. ההורים החליטו שיאמצו את הדיאטה של עילאי ויקפידו עליה יחד איתו.

כמו כן, ניתנו תוספים תזונתיים למילוי חוסרים שיש לעילאי : ויטמיןD , סידן, פרוביוטיקה (חיידקים ידידותיים) וויטמינים מקבוצתB .

 

תוצאות הטיפול

כששבה המשפחה לביתה ההורים שמו לב שלעילאי נפסק הגרד בפי הטבעת. באותו לילה הוא הלך לישון בלי מלחמות של "לא רוצה לישון", נרדם מהר, וישן לילה שלם ברציפות. למחרת הטיפול החל עילאי לאכול בצורה מסודרת כל מה שנתנו לו.

שבוע אחר כך אפשרתי לו לאכול לחם שיפון או כוסמין עם מחמצת ללא חיטה, ונתתי כמה פרוסות לדוגמה. כשהוריו נתנו לו ארוחת ערב עם הלחם הזה, הם התפלאו  שהוא אכל את כל הפרוסות ולא הותיר פירור.

לאחר כחודש ניכר שינוי מרחיק לכת בציפורניו והן נראו בריאות וחזקות וללא סימנים של חוסרים. הדלקת בבלוטת התריס של עילאי ושל הוריו נעלמה והרגישות לגלוטן התחלפה ברגישות לחיטה בלבד. בעיית השינה נעלמה, גם התולעים נעלמו, והילד נראה רגוע מתמיד. הוריו דיווחו שאחרי כשנה עלה במשקל וגבה כמו הממוצע המקובל בקרב בני גילו. כך, בסופו של הטיפול, ה"ילד שלא אוכל כלום" גדל והבריא לשמחת משפחתו.

 

הכותבת היא סיגי גולן-נחמני

הכל קשור

ריפוי  גוף-נפש

טלפון:     077-9343474

[email protected]

בקרו באתר

 https://www.sigi.co.il

 

 

 

כתיבת תגובה

אנחנו לא נשתף את כתובת המייל שלך עם אחרים. שדות חובה מסומנים *

שלח