טיול רמה”ג וטבריה בסתיו

בסתיו תשפ”ב (נובמבר 2021) טיילנו באזור רמת הגולן ל- 3 ימים. לנו בצימר בישוב רמות. מזג האויר היה אידיאלי לטיולים: שמש נעימה, לא חמה מדי, ועננות חלקית. 26 עד 28 מעלות שררו באותה עת בקצרין.

בדרך צפונה נכנסנו לעין איוב המדהים ביופיו הנשפך לכינרת ממש קרוב לטבחה. דקה הליכה מהחניה למעין- פשוט יורדים במדרגות. ראינו שם דרוזים שלקחו ממימיו כדי להתקלח בבית. ע”פ המסורת שם רחץ איוב כדי להרפא ממחלת העור הקשה ממנה סבל. לידיעתכם, ממה שראיתי, המים אינם ראויים לשתיה גם לא אחרי הרתחה! מקור הנביעה בתמונה מימין הוא קטן ,אבל לדעתי יש עוד נביעות בסביבה ששופעות ל- 3 מפלים המופיעים זה לצד זה במרחק כמה מטרים בודדים. הראשון הוא המשך ישיר לנביעה הקטנה, והוא מפל עדין וזרזיפי וניתן לעמוד תחתיו. השני צר ובזרם עוצמתי שמסוכן  לעמוד תחתיו בגלל הידרדרות אפשרית של אבנים, והשלישי רחב ובעוצמה בינונית. היה כיף גדול להכנס לכנרת המלאה שבחוף זה היתה צלולה ונקיה וחמימה למדי. המים רדודים בחוף זה למרחק של לפחות כמה מטרים מהיבשה.

משם נסענו למעין אגם מעלה השחר – שלווה מרגיעה, שקט ופסטורליה- צמחיית מים אופיינית וברווזים שוחים באגם. היה שם דיג שסיפר שחברו דג קרפיון במשקל 6 ק”ג!

אחר כך ביקרנו בנמל עין גב הקסום והשומם למדי בעונה זאת של השנה.

בנמל יש חנות חברתית ייחודית – שמה אינתתא. מומלצת בחום, כי כל המוצרים הנמכרים בה הנם מעשה ידי אמנים ועמותות מישראל.  חלק מההכנסות קודש לשיקום חברתי של אנשים במצוקה. במקום תוכלו למצוא אקססוריז לבית, ריהוט וטקסטיל לחדרי ילדים ותינוקות, קרמיקה, קוסמטיקה, תיקים, תכשיטים ועוד המון הפתעות מיוחדות. בין השאר, המקום מהווה בית לסדנאות מתחלפות.

הספקנו לפני שיחשיך להכנס לכנרת בחוף הצמוד מימין לנמל עין גב ולצלם את השקיעה.

ביום הטיול השני הגענו לעין אמפי. הבריכה נמצאת במרחק של כ- 5 דקות הליכה נינוחה ממקום חניית הרכב. זהו מעין קטן ודי רדוד בסתיו, אבל בחורף ובאביב מלא מים צלולים עד הסוף. קיבלנו טיפול מפנק של פדיקור טבעי חינם – ספא דגים מדגי המעין.

לצד המעין מונח ארגז לזיכרה של הנערה רנה שנרב ז”ל שנרצחה ע”י מטען חבלה במעין דני בחבל בנימין  ב- 23.8.2019, בהיותה בת 16.  היה מרגש מאד לראות את תמונתה הזוהרת ואת תכולת הארגז לשימוש מטיילים כולל כירת גז ניידת, פק”ל קפה, שמן ועוד מוצרים חיוניים בפיקניק.  עין במר בוכה ולב שמח 🙁

משפחתה הקימה את עמותת “קול רִנה”, שמטרתה להרבות בעשיית שלוש אהבותיה של רנה – חסד, לימוד תורה, הרחבת מעיינות ומצפים בארץ ישראל. בין הפרויקטים שהעמותה מובילה בכל הארץ: ארגון שולחנות שבת, הקמת חנויות ביגוד יד שנייה, מדרשות “קול רנה” ומאות שיעורים, הכנת חוברת לימוד יומי, קיום טיול “מסע רנה”, סיוע בהקמה ובשיפוץ של שבילים ומעיינות בכל ארץ ישראל ועוד.

משם הצפנו ל“בל עופרי” בקדמת צבי. זהו משק מענין עם מסעדה (לא כשרה) שבתוכה 2 גזעי עצים שצומחים לגובה. המסעדה מעוררת זכרונות עקב דימיונה לבתים בסרט “שר הטבעות”. היה מענין לשמוע הסברים על פיתוח המקום, וגם על: יקב,  סיידר תפוחים (היו שם מיכלי ענק מלאים תפוחים ירוקים), סירופ חרובים, דבש, גבינות, ויטראז’ים, תכשיטים, פיסול ועוד שעושים בעלי המקום במו ידיהם. אנשי אשכולות ממש! לא יכולנו לאכול שם (אין כשרות), ובעקבות המלצות נסענו לאכול בחומוס “כולו זאכי” הכשר והשווה השוכן במרכז מסחרי יפה בקצרין.

ממש לפנות ערב הגענו לכפר האומנים אניעם. ביקרנו בעבר במעין הנסתר הבוקע מהתאנה כמה מטרים לפני כביש הגישה לישוב, לכן דילגנו עליו ומיהרנו לפגוש את סופיה – אשה מרשימה שמנהלת את חוות  עידנים האקולוגית (7442273 – 054). מיד בכניסה לאניעם,  אחרי השער יש לפנות ימינה ולהמשיך ישר עד הסוף. סופיה בנתה בסיוע מתנדבים מכל העולם בית אקולוגי מבוץ ומקש. יש בידוד רציני של לבנים עשויות בוץ מעורב בקש מפנים ומבחוץ ובתווך בין הקיר הפנימי לחיצוני יש שכבה עבה של קש. כל החלונות והרהיטים במבנה כולל מטבח יפה הם ממוחזרים. בחלק מהקירות שוקעו בקבוקי זכוכית ירוקים בדוגמאות יפות כמו ויטראז’ שמכניס פנימה מקצת מאור היום שבחוץ. היה קצת מוזר לראות מזגן, מכונת כביסה ובכלל שקעי חשמל בוקעים מהקירות הבוציים. קיבלנו הרבה הסברים על תהליך הבניה מסופיה המוכשרת שהיא גם ציירת וגם עוסקת במלאכות שנעלמות מהעולם כמו טוייה ואריגה עם מכונות ישנות ידניות. כשטיילנו בגינה האקולוגית סביב הבית הצלחנו לצלם שקיעה מרהיבה ומכשפת. הביקור הזה היה עבורי הפתעה. כלל לא חשבתי שבנותי יתלהבו מהבניה האקולוגית ומכל ההסברים של סופיה. לא רק שהן התלהבו מאד והעריצו את החזון שלה, היה להן ממש קשה להפרד מהחווה, ובמיוחד מהחתולים היפים והפרוותיים של סופיה.

חזרנו לשער הכניסה לאניעם ומשם המשכנו לכיוון היציאה החוצה לכביש הראשי. כאן נמצא כפר האומנים והוא בנוי כמדרחוב שבו יש ביתנים קטנים. זאת היתה שעת ערב מוקדמת יחסית, אבל אולי בגלל מיעוט מבקרים, רוב החנויות היו סגורות.  ביקרנו במעט בתי העסק שהיו פתוחים כמו בית קפה וחנות קרמיקה – כמה יוצרות ישבו שם ביחד ועסקו בקדרות.

חזרנו לצימר שלנו ברמות ובילינו בבריכה המקורה והמחוממת.

בבוקר השכמנו והעפלנו לראש ההר אל “חוות רמות” שם רכבנו על סוסים.  נוף מרשים וראות מעולה. היה כיף להצטלם עם הכינרת ברקע!

כמה ימים אחרי הטיול הזה נסענו לטיול חנוכה ממש בתחילת דצמבר. מזג האויר התקרר אבל לא קר מדי. חולצה ארוכה דקה הספיקה לנו ברוב שעות היום. תחנה ראשונה בה עצרנו לאכול ארוחת בוקר היתה עין נון במגדל. זהו מעין עם בריכה יפה ודגים קטנים עם פס אדום לאורך הצד קרוב לבטן. ראינו גם סרטן בצבע סגול לילך שאורכו כ- 20 ס”מ. מגיעים בקלות: מכביש 90 לכיוון צפון פונים שמאלה למגדל, ותכף פונים בפניה הראשונה ימינה לפני המסעדה. אחרי כ- 200 מטר מגיעים לעין נון. מקום מעולה לערוך בו פיקניק.

אחר כך נסענו מרחק קצר ביותר עד לגינוסר ושם ביקרנו במוזיאון אדם בגליל – בית יגאל אלון. בסיור מודרך במוזיאון נהננו מהממצאים הארכיאולוגיים כולל הסירה העתיקה שמוצגת במוזיאון. במיוחד התלהבנו מהאבן העתיקה מבית הכנסת במגדל שעליה שלל סמלים יהודיים. במהלך הסיור החל לרדת גשם וכך זכינו לחזות בקשת מרהיבה מבעד לחלונות המוזיאון ולברך:  “בָּרוּךְ אַתָּה ה’ אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם זוֹכֵר הַבְּרִית וְנֶאֱמָן בִּבְרִיתוֹ וְקַיָּם בְּמַאֲמָרוֹ”.

למחרת השכמנו קום, ראינו יופי של זריחה, וביקרנו במוזיאון דונה גרציה שהוא גם בית מלון. מרתק ומרהיב! סיור חובה לעם ישראל. בתוך תפאורה בסגנון ארמונה של הגבירה בתקופת הרנסנס בספרד ובאיטליה מובאים הסברים על תקופת חייה ומסעותיה של המנהיגה היהודייה- דונה גרציה נשיא וגם על תקופת האינקויזיציה ועל האנוסים בספרד. מדידת תלבושות קסומות ברוח התקופה מתאפשרת רק בעת סיור מודרך. מאחר שהגענו בתקופה מעוטת תיירים לא היה סיור כזה.

ממוזיאון דונה גרציה יצאנו לטייל מעט במדרחוב של טבריה שנמצא במרחק הליכה קצרה  מהמוזיאון. משם ליציאה מטבריה לכיוון הר הארבל. הגענו למצוק הארבל לנוף משגע שקשה לתפוס את כולו בתמונות.

במערות שבארבל ובהר ממולו – הר ניתאי – הסתתרו יהודים במרד נגד הורדוס. הורדוס הצליח להכניעם בקרבות בם השתמש בארגזים דמויי כלובים, שבאמצעותם הורדו לוחמים מהמצוק אל המערות בעזרת גלגלות וחבלים. לא רחוק משם נמצא בית הכנסת העתיק בארבל מתקופת המישנה. על פי הממצאים הארכיאולוגיים עושה רושם שהיה מפואר למדי.

החלטנו שאם כבר אנחנו בסביבה נבקר בקבר נבי שועייב. הקבר מקודש לדרוזים, והוא מתחם מרשים לא רק מבחינה אדריכלית. כמה קילומטרים לפניו יש גינון מוקפד מלא עצים שנגזמו בצורה פיסולית וגם ורדים בצבעים שונים לכל אורך הדרך המובילה למתחם הקבר. בתוך המתחם אסור לצלם. הדרוזים המאמינים בגילגול נשמות מאמינים שנשמת יתרו התגלגלה לגופו של נבי שועייב. ליד הקבר ניתן לזהות שקע בסלע אותו מייחסים לתבנית כף הרגל של הנביא. על פי אתר מט”ח, המאמינים נוהגים ליצוק שמן לאותו שקע ולאחר מכן למשוח את גופם בשמן כסגולה להצלחה.

התמונות צולמו ע”י משפחת נחמני

תמונה עם סוסים באדיבות מדריך ב”חוות רמות”