מה מותר לאכול לרוב מטופלי

הלחמים שמרשה לחולי צליאק ולמי שזמנית אסור להם גלוטן הם רק 4 סוגי לחמים: "לחם כוסמת ירוקה" של "אנשי הלחם" מקיבוץ מורן, לחם כוסמת ירוקה וטף מלא של "עובדי אדמה" (את שניהם ניתן להשיג בחנויות "ניצת הדובדבן"), לחם כוסמת קלאסי ולחם כוסמת חמוציות ואגוזי מלך שניהם של "סול הטבע" . מותר טורטיות וקציצות "מונבטים" ב"ניצת הדובדבן". כל מתכוני האתר של סיגי הם ללא גלוטן. יש מתכון לטורטיה כוסמת והוא קל ומהיר הכנה. 

סוגי לחמים לכל מי שמותר לו גלוטן ואסור לו חיטה: פתפותים כוסמין מחמצת, בתי קפה של תושיה מוכרים לחמי כוסמין/שיפון 100% מחמצת מהסוג האובלי כמו של לחם ארז או לחם שנקרא ברנולי, לחם ארטיזן כוסמין 100% מחמצת, עובדי אדמה כוסמין 100% מחמצת (לחם כוסמין מלא עם צ'יה),  לחם טאוברד כוסמין 100% מחמצת כולל הלחמניות,  לחם שיבולת שועל של ד"ר מארק, לחם נושה מחמצת כוסמין. 

אסור פיתה או ג'בטה כי עם שמרים! אסור לחם ללא גלוטן כי מכיל שמרים. לחם ללא גלוטן- אפשר רק לחם כוסמת וטף של עובדי אדמה ללא גלוטן.

מותר פסטה מקמח אורז מלא או אטריות אורז. למי שמותר גלוטן מותר פסטה כוסמין וקוסקוס כוסמין.

מותר פסטה מכוסמת ועדשים אדומות.  

סוגי טחינה שמותר: היונה, הנסיך, ג'השאן, טחינה אתיופית של ניצת הדובדבן, ירושלים, ואסור כל טחינה אחרת כגון אלה של מותג פרטי של הרשתות הגדולות. 

מותר חמאת בוטנים טבעית כמו זאת של B&D. 

מותר כל סוגי חלב סויה (למי שהרשיתי לו סויה), חלב אורז, חלב שקדים, חלב שיבולת שועל (למי שמותר לו גלוטן) וחלב קוקוס. 

חומץ- מותר רק את הסינתטי. אסור חומץ טבעי כמו חומץ תפוחים או חומץ בלסמי או חומץ בן יין. 

אסור משקאות מוגזים כי גורמים אבנים בכליות ואסור משקאות דיאט למיניהם עקב רעילות ממתיקים מלאכותיים. 

אסור פריכיות מכל הסוגים ואסור קורנפלקס מכל הסוגים כולל תירס ללא גלוטן. כל סוגי הפריכיות והקורנפלקס רעילים עקב חימום בחום גבוה של פחמימות. הם מעלים דרסטית אינסולין ומכילים אקרילאמיד שהוא חומר מסרטן. 

גבינות צאן רק למי שמותר לו- צוריאל, בית יצחק, דותן, גבעות עולם, גלילי, גבינות השומרון ויעקבס בלבד. 

יש גבינת משומשו טבעונית שהיא בסדר בכמות קטנה עבור מי שחיב גבינה ועדיין אסור לו גבינות צאן או גבינות סויה (בגבינות סויה של תנובה יש מלטודקסטרין ממקור תפו"א שאסור לפחות בתחילת הטיפול לרוב מטופלי). יש לבחור בסוגים הפחות מלוחים כדי להמנע מפגיעת כליות. חל איסור חמור לגעת בגבינות טבעוניות כמו גבינות שקדים או אגוזים או קשיו כי ממה שראיתי עד כה הן עם תסיסה לא נחמדה בכלל. יש מתכון באתר הזה לגבינה פרווה

פופקורן מותר ללא הגבלה בסיר על הגז עם מעט מאד שמן זרעי ענבים. מי שאסור לו מלח יאכל בלי מלח בכלל.

אסור בצורה גורפת תוספי תזונה או "מזונות על" כמו מורינגה, כלורלה, ספירולינה, אסאי, גוג'י ברי, מורולה, סירופ אגבה ודומיהם שלרוב גדלו בחו"ל. כמובן שאסור פטריות לסוגיהן ולמיניהן. אסור שום תוסף בלי בירור האם מתאים למטופל כולל צמחי מרפא כמו אשווגנדה (שורש של ויתניה משכרת) ואפילו חליטת סרפד.

אחרי טיפול ראשון אסור זנגביל (ג'ינג'ר) וכורכום במשקאות ובמאכלים למעט מעט מאד כורכום במרק ואסור סילאן ותמרים. לרוב אסור אחרי טיפול ראשון חציל, תפו"א, פלפל ירוק, עגבניה (מותר עגבניה שרי). לרוב מותר בטטה מתוקה מבושלת בסיר ללא הגבלה אבל אסור בטטה סגולה/לבנה/צהובה ואסור טפיוקה למי שאסור לו סוכר. כל אלה מעלים דרסטית אינסולין יותר מסוכר. אסור ממתיקים מלאכותיים כמו אספרטיים. לפחות אחרי טיפול ראשון אסור תחליף סוכר מסוג מלטיטול ודומיו (רב כהלים).  בתקופה האחרונה אסור אגוזי ברזיל. 

אסור לצרוך מלח הימלאיה. תשתמשו (רצוי כמה שפחות) במלח רגיל לבישול מתוצרת ישראל. 

אסור תחליפי בשר סינתטיים או תחליפי בשר אופנתיים לסוגיהם ולמיניהם כולל "בשר מתורבת". מי שצורך אותם יחפש מטפל אחר. 

לגבי אבקות כביסה, מותר רק סנו מקסימה סנסיטיב או בייבי וטבליות של דינמו. אסור מרכך כביסה. 

מותר חומץ סינתטי בתור מרכך. שמים בתא של המרכך ובאותה כמות כמו המרכך והכביסה יוצאת מרוככת וללא ריח חומץ.

כתיבת תגובה

אנחנו לא נשתף את כתובת המייל שלך עם אחרים. שדות חובה מסומנים *

שלח

 

טיפים

טיול גלילי בחורף

בחורף תשפ"ד נסענו לטיול חנוכה בן שלושה ימים  11-13.12.2023 בגליל. לנו ביבנאל. כל הדרך מנתניה לגליל נראתה כמו לקוחה מאגדות האחים גרים- מרחבים ירוקים אינסופיים. במפתיע

קראו עוד »
טור גוף-נפש

ריח רע בפה

באשת הפה- האליטוסיס (Halitosis) – שם מזעזע לבעיה רפואית מוכרת כל כך לריח פה בלתי נסבל. חברות המייצרות מוצרי הגיינה לפה, שלרוב כלל אינם בריאים לגופנו,

קראו עוד »
גב, ברכיים, לחץ דם, מע' השתן והמין

מחזור שחזר בגיל 50

ב- 12.11.23  קיבלתי מכתב תודה מל' מאשדוד – מטופלת שקיבלה מחזור בגיל 50, אחרי שפסק לאחר חיסוני הקורונה ולמשך זמן רב: סיגי יקרהשכחתי לעדכנך חודש

קראו עוד »