בסיסה (בשישא) ללא גלוטן

מהיום בסיסה לא רק לטריפוליטאים ולטוניסאים (בשישא)! מגיע גם לחולי צליאק ולנמנעים מגלוטן לטעום ממנה. מועילה מאד לבעלי דלקות מעי – השילוב של שמן זרעי ענבים וזרעי כוזברה טחונים מועיל לתיקון דלקות מעי. טריפוליטאים וטוניסאים נוהגים לאכול אותה בעיקר בליל ראש חודש ניסן. יש הנוהגים לאכול ממנה בכל ראש חודש.

קיצור תהליכים- במקום כוסמת מונבטת- כוס קמח כוסמת ללא גלוטן ולהוסיף חצי כוס בערך של מים רותחים או תה גן עדן ריחני ולערבב ביחד לבצק דביק.

למרבה שמחתי, בנסיון אחד פוצח המתכון, אבל יצא מריר ולכן הוספתי המון כוסמת. אחרי המתכון מביאה מילים נרגשות של אחד ממכרי בפייסבוק. תהנו.

 

המצרכים:

כף זרעי שומר טחונים

כף זרעי כוזברה טחונים

כפית זרעי קימל טחונים

10 שקדים טחונים (לא חובה)

2 חופנים תמרים ממוימים (הושרו ללילה במים) או 3 כפות סילאן או סירופ חרובים (עדיף על פני סילאן ותמרים כי לא מעלה דרסטית אינסולין)

6 כפות שמן זרעי ענבים (או שמן זית)

כוס כוסמת שהושרתה לשעתיים במים או שהונבטה (למי שהתבלינים תקיפים מדי עבורו – הוסיפו עוד כוסמת, שמן ותמרים ממוימים בהתאם)

 

אופן ההכנה:

ניתן לרסק הכל יחד בבלנדר. אני בחרתי בריסוק ידני.

מועכים בקערית תמרים במזלג עם מעט מאד ממי השריה שלהם. מועכים כוסמת עם תחתית של כוס על צלחת שטוחה ומוסיפים לקערית.

מוסיפים זרעים טחונים ושמן ומערבבים. מוסיפים פקאנים, שקדים, אגוזי מלך ואגוזי לוז ומערבבים.

נו, איך יצא?

לי הטעם מזכיר את ילדותי בשכונת סלע בנתניה.

 

משתפת פרסום של אורי ברדה:   ליל ראש חודש ניסן נקרא "לילת לבסיסה", מן האירועים היפים במורשת המפוארת ועתיקת-היומין של יהודי לוב. בטקס זה מכינים תערובת דגנים המסמלת פריה ורביה, שפע וברכה. בטרם טקס בלילת ה"בסיסה" והארוחה המשפחתית החגיגית, אם המשפחה, כמו בכל ראש חודש, מדליקה ק'נדיל (נר של פתילה בשמן) ומברכת: "עאקבאל דאייר, כל סנה כ'יר מן האד סנה, זאיידין ומוש נאקסין" (מעין ברכת "כה לחי").
נוהגים להכניס לתערובת ה"בסיסה" תכשיטים מזהב וטבעות נישואין סגולה לשפע ולברכה (ושמא, תזכורת לנכונותן של הנשים לתרום תכשיטיהן למשכן והתנגדותן לתרום לעשיית "עגל הזהב"). יוצקים שמן על זרת של כל אחד מבני המשפחה, המשתדלים כולם להיות נוכחים בערב זה, רכונים סביב הקערה. אב המשפחה מערבב בטקסיות את הבלילה עם מפתח הבית בעת יציקת השמן ואומר: "יא פת'אח בלא מפת'אח, יא עטאי בלא מננא, תרזקנה ותרזק מננא", הכוונה לריבון עולם "אתה הפותח בלי מפתח, המעניק ללא גמול, הרעף מטובך הגדול צרכינו מידך ונרעיף גם אנו לאחרים", כפי שנאמר: "יפתח ה' לך את אוצרו הטוב את השמים לתת לך מטר ארצך בעתו ולברך את כל מעשה ידיך"), מברך "בורא מיני מזונות", טועם מהבלילה וכל בני המשפחה מאחרים אחריו. "הבסיסה" מסמלת כל התחלה וראשית, והבלילה מזכירה את תערובת הבנייה. מכאן, נוהגים להכין את "הבסיסה" גם באירועים פרטיים שונים של התחלה, כמו: בעת יציקת יסודות של בית חדש ובחנוכת בית או עסק חדש, באירועים של התחדשות או באירוע שמתרחש לראשונה: "ליל הזוהר", "פדיון בן בכור", "זבד הבת", "בר-מצווה", "חינה" וכ"ו.
לסיכום, טקס ה"בסיסה", גם אם לא נהירים טעמיו של המנהג, מהווה, אחד מני רבות, מן האירועים החגיגיים והיפים במורשת המפוארת ועתיקת-היומין של יהודי לוב, המאחדים והמלכדים את המשפחה, שיש לשמר ולהנחיל גם לדורות הבאים. "עאקבאל דאייר"!
יש לנו הזדמנות להתחדשות. שמים את כל העבר בצד. שורפים אותו מבערים את החמץ ומתחילים בתהליך של התחדשות. שיהיה לכולנו חודש טוב ומבורך מלא בהתחדשויות ובשורות טובות
אנחנו לא צריכים לוותר על כלום בשביל לקבל הכל –» יש שפע לכולם

כתיבת תגובה

אנחנו לא נשתף את כתובת המייל שלך עם אחרים. שדות חובה מסומנים *

שלח

 

ריפוי ואורח חיים בריא

מה מותר לאכול לרוב מטופלי

הלחמים שמרשה לחולי צליאק ולמי שזמנית אסור להם גלוטן הם רק 4 סוגי לחמים: "לחם כוסמת ירוקה" של "אנשי הלחם" מקיבוץ מורן, לחם כוסמת ירוקה

קראו עוד »
טיפים

טיול גלילי בחורף

בחורף תשפ"ד נסענו לטיול חנוכה בן שלושה ימים  11-13.12.2023 בגליל. לנו ביבנאל. כל הדרך מנתניה לגליל נראתה כמו לקוחה מאגדות האחים גרים- מרחבים ירוקים אינסופיים. במפתיע

קראו עוד »
טור גוף-נפש

ריח רע בפה

באשת הפה- האליטוסיס (Halitosis) – שם מזעזע לבעיה רפואית מוכרת כל כך לריח פה בלתי נסבל. חברות המייצרות מוצרי הגיינה לפה, שלרוב כלל אינם בריאים לגופנו,

קראו עוד »