חשיבות הטחול לבריאותנו

רפואה מערבית אינה רואה חשיבות רבה בקיומו של הטחול, למרות שהוא סמוך מאד ללב האדם. ואולם, לטחול יש תפקידים חיוניים בשמירה על שרירים, על וורידים, ועל שמירת האיברים במקומם- לבל יצנחו, כמו במקרה של בקע טבורי או צניחת רחם. חולשה של הטחול משמעה חולשה של הגוף, נפילות פתאומיות באנרגיה, כאבי שרירים, בעיות וורידים ועוד. האיבר הגלוי לעין המייצג את הטחול הוא הטבור. מחשבה שחוזרת שוב ושוב, וכן אכילת מזון קר או מהיר הכנה על בסיס קבוע, הם בין הגורמים העיקריים הפוגעים בטחול.

 

תאור מקרה
רבקה (שם בדוי) היא אלמנה בת 65, עבדה בעבר כגננת. בעלה נפטר לפני חצי שנה, והיא טרם השלימה עם האסון. הגיעה לטיפול בעקבות חולשה ועייפות, וורידים בולטים ברגליים, ושטף דם גדול באזור הטבור. כל אזור הבטן התחתונה נראה כמו כרס בולטת, וכמעט כל השרירים שלה כאבו. בנוסף, היא סבלה מקור ברגלים ובידיים, משיעול מתמשך, ומחולשה של שלפוחית השתן כולל צניחה שלה.

 

טיפול
בנוסף לריאות, שנפגעו מהצער על פטירת בעלה, הטחול של רבקה התגלה כחולה מאד. הטרידה אותה מחשבה חוזרת: מה היה קורה לו בעלה ניצל ולא נפטר. רבקה אינה אוכלת ארוחות בצורה מסודרת, אלא חוטפת פה ושם נשנושים. לדבריה, "אין לי כוח לבשל רק לעצמי". כמו לא די בכך, אין היא מבשלת מזון על גז, כי התקינה כיריים חשמליים, ומכינה מאכלים מהירי הכנה או מחממת מזון במיקרוגל.
הנחתי את ידי על אזור הטחול שלה, ורבקה חשה התחממות ואף זרם חשמלי קל באיבר הפגוע. גם ריאותיה טופלו בצורה דומה. בתום הטיפול נתתי לה לקחת לביתה מרק בטטה ועדשים שחורות, שהכנתי לצורך ריפוי מהיר של הטחול.
רבקה קיבלה כלים להתמודדות עם אסונה. הנחיתי אותה כיצד לא לחשוב מחשבה חוזרת, כמו: "מה היה קורה לו ניידת טיפול נמרץ היתה מגיעה קודם, ואולי מצליחה להציל את בעלי". בכל פעם שהמחשבה הזאת מופיעה, יש "לתת לה מכה", ולהביא במקומה מחשבה טובה ומשמחת, כמו זכרונות מחתונת הבת. רבקה הבטיחה לצאת יותר מהבית, לא להסתגר לבדה באבלה, ללכת למועדון הגמלאים הסמוך למקום מגוריה, להרשם לחוג ולשמר קשרים עם חברותיה.
בנוסף, היא התבקשה לבשל ולחמם מכאן ואילך רק על אנרגיה של אש, כלומר להשיג בדחיפות כיריים של גז ולהפטר מהמיקרוגל. מזון שבושל או חומם על אש הוא בעל תדר שונה עבור גופנו ממזון שחומם ע"י חשמל. עליה לבשל בישול איטי, לאכול לאט בלי לצפות בטלויזיה או במחשב תוך כדי הארוחה, להמנע כליל ממזון קר, ובטח שלא לגעת בגלידה/ארטיק עד להודעה חדשה. תפוח, אגס, ירקות כתומים וגריסי פנינה מחזקים טחול, על כן יש להרבות באכילתם. עליה להמנע משומן ומבשר בקר וממוצרי חלב פרה לעת עתה.
למחרת התקשרה רבקה לדווח על הפחתה ניכרת בכאבי השרירים והוורידים, ועל שיפור עצום בבעיית שלפוחית השתן. היא קמה בלילה רק פעם אחת לשירותים במקום ארבע פעמים! בלילה גם נעלמה תחושת הקור, והיא נרדמה בקלות ובמהירות ללא צורך בחימום כלשהו.

 

הכותבת היא סיגי גולן-נחמני
מ.א. בפסיכולוגיה
הכל קשור
טיפול גוף-נפש לחיי בריאות ושמחה
טלפון: 077-9343474
[email protected]
בקרו באתר: https://www.sigi.co.il
צילום תמונות: תמיר ישעיהו

כתיבת תגובה

אנחנו לא נשתף את כתובת המייל שלך עם אחרים. שדות חובה מסומנים *

שלח

 

ריפוי ואורח חיים בריא

מה מותר לאכול לרוב מטופלי

הלחמים שמרשה לחולי צליאק ולמי שזמנית אסור להם גלוטן הם רק 4 סוגי לחמים: "לחם כוסמת ירוקה" של "אנשי הלחם" מקיבוץ מורן, לחם כוסמת ירוקה

קראו עוד »
טיפים

טיול גלילי בחורף

בחורף תשפ"ד נסענו לטיול חנוכה בן שלושה ימים  11-13.12.2023 בגליל. לנו ביבנאל. כל הדרך מנתניה לגליל נראתה כמו לקוחה מאגדות האחים גרים- מרחבים ירוקים אינסופיים. במפתיע

קראו עוד »
טור גוף-נפש

ריח רע בפה

באשת הפה- האליטוסיס (Halitosis) – שם מזעזע לבעיה רפואית מוכרת כל כך לריח פה בלתי נסבל. חברות המייצרות מוצרי הגיינה לפה, שלרוב כלל אינם בריאים לגופנו,

קראו עוד »
גב, ברכיים, לחץ דם, מע' השתן והמין

מחזור שחזר בגיל 50

ב- 12.11.23  קיבלתי מכתב תודה מל' מאשדוד – מטופלת שקיבלה מחזור בגיל 50, אחרי שפסק לאחר חיסוני הקורונה ולמשך זמן רב: סיגי יקרהשכחתי לעדכנך חודש

קראו עוד »